فناوریهایی که روزی تنها در درست دولتها – آن هم نه همه آنها – بود، امروزه در جیب همه افراد یافت می شود و حجم عظیمی از دانش با فاصله یک کلیک در دسترس همه افراد قرار گرفته است. این گستردگی امکانات و ارتباطات باعث عمومی و مردمی شدن حل مسئله شده است و مرزهای نوآوری به سرعت در حال جابجا شدن هستند. دیگر برای نوآوری و حل مسئله نیازی به شرکت در مناقصه‌ها و کاغذبازی اداری نیست، از هر مکان جغرافیایی می‌توان در جلو بردن لبه نوآوری رقابت کرد و با نشان دادن توانایی های خود، هم مسئله یک کارفرما را حل کرد و هم کسب و کار آینده خود را پایه گذاری کرد. پرابلم (Problem.ir) سایتی است که با ایجاد بستری برای نوآوری باز، این امکان را فراهم می کند.

 

رقابت با بهترینها، حضور در «جامعه بهترینها»

در پرابلم مسابقه ها بر اساس نیازهای سفارش دهنده ایجاد شده اند و «واقعی» هستند، و بهترینهای ایران در این مسابقه ها با یکدیگر برای ارائه بهترین راه حل ها رقابت می کنند. باید دید که چه زمانی پرابلم می تواند خود را در قواره بین المللی ببیند و شرکت کننده های خارجی نیز در رقابت وارد شوند، چرا که در برنامه های خود به این موضوع را اعلام کرده است که قصد ندارد تنها به داخل ایران بسنده کند. دعوت از تعدادی از بهترین های هر حوزه برای داوری نیز یکی از شعارهای پرابلم بوده که به دنبال «جامعه ای از بهترینها» است.

 

داوری شفاف و معیارمند

یک داوری خوب نباید بر اساس سلیقه داور بنا شود. هیچکس دوست ندارد در مسابقه ای شرکت کند و در آخر متوجه نشود چرا راه حلش برنده نشد؟ برای همین پرابلم سعی کرده معیارها و امتیازات و روش داوری شفاف و عینی در اختیار همه قرار بگیرد و تاثیر سلیقه افراد در داوری به کمترین حد ممکن برسد. به عنوان مثال در مسابقه «توسعه داشبرد تحلیلی بازیهای ویدئویی» ۲۲ شاخص و ۳۰۰ امتیاز طراحی شده تا تیمها بتوانند برای نحوه حضور خود در مسابقه برنامه ریزی داشته باشند و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب می کند برنده شود.

 

جوایز بزرگ

مسابقه های اعلام شده جایزه های نسبتا بزرگی دارند و این سایت قصد ندارد به مسابقه های کوچک ورود کند بلکه هدف خود را برگزاری مسابقه هایی قرارداده که بتواند در میان خبرگان یک حوزه شور و شوق و تحرک ایجاد کند تا مرزهای نوآوری را جلو ببرد. بر این اساس پرابلم به دنبال مسابقه های بزرگ و جایزه های بزرگ می رود. البته جوایز نقدی تنها جایزه های موجود نیستند. پیشنهادهای استخدامی نیز برای افراد برتر وجود دارد به عنوان مثال کارگزاری تدبیرگران فردا که سفارش دهنده یکی از مسابقه های پرابلم برای «توسعه الگوریتم پیش بینی قیمت سهام با یادگیری ماشین» است اعلام کرده که در کنار جایزه، به افراد برتر پیشنهاد عضویت در تیم معاملات الگوریتمی این کارگزاری را می‌دهد. همچنین در مسابقات آینده این سامانه تضمین خرید خدمات به شرکتهای برتر نیز وجود دارد که طی آن شرکتی که در مسابقه برنده شود برای مدتی مشخص از بابت وجود مشتری آرامش خیال خواهد داشت.

 

راه اندازی کسب و کار خودتان

یکی از جنبه های متمایز سایت پرابلم این است که با مذاکره با سرمایه گذاران خطر پذیر، پیشنهاد های سرمایه گذاری بر طرحهای برتر مسابقات و حتی امکان تأسیس شرکتهای مشترک با سفارش دهندگان مسابقه فراهم کرده است؛ تا راه حلها و نوآوریها به سرعت وارد بازار شوند و با ایجاد کسب و کارهای جدید هم برای شرکت کنندگان انگیزه بیشتری فراهم کند و هم برای زیست بوم نوآوری کشور رشد پایدارتری به ارمغان بیاورد. مسلما اگر شخص بداند که در حال فعالیت برای کاری است که سهام عمده آن متعلق به خودش است انرژی و انگیزه بیشتری پای کار خواهد آورد.

 

رازداری و عدم افشا

پرابلم متعهد به حفاظت و عدم افشای تمام راه‌حل‌هایی است که توسط شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود. در صورتی که سفارش دهنده نیز مجبور به ارائه اطلاعات باارزشی برای مسابقه باشد این اطلاعات نیز مورد محافظت قرار می‌گیرد.  به همین منظور در زمان ارائه راه‌حل‌ها قرارداد عدم افشا به امضا می‌رسد تا شرکت‌کنندگان نسبت به حقوق مادی و معنوی خود مطمئن باشند.

 

شما هم نیاز به راه حل دارید؟ مسابقه سفارش دهید!

همواره بسیاری از مشکلات، نیازها و مسائل در شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و غیره وجود دارد که خرد جمعی بهتر می‌تواند آن‌ها را حل کند. در بسیاری از موارد کارفرما برای حل نیاز خود به یک ارائه‌دهنده خدمات مراجعه کرده و اعلام نیاز می‌کند؛ یا مناقصه‌ای برگزار می‌کند و تعدادی از شرکت‌ها در آن حاضرشده و پیشنهاد‌های خود را ارائه می‌کنند. در مقابل، برگزاری مسابقه یک راه جایگزین است که به دلیل مزایای فراوانِ آن، امروزه مورد اقبال روزافزون قرار گرفته است.

از جمله این مزایا می‌توان به حضور گسترده‌تر نخبگان در مسابقه به دلیل ماهیت چالشی آن، قیمت کمتر برای رسیدن به راه‌حل و امکان مقایسه راه‌های مختلف با یکدیگر اشاره کرد. همچنین در مسابقه، سفارش دهنده می‌تواند راه‌حل نهایی را ببیند و سپس انتخاب کند، برخلاف روش‌های دیگر که ابتدا باید قرارداد بسته تا پس‌ازآن راه‌حل تولید شود.

 

فرآیندهای ایجاد مسابقه در پرابلم

اما کارها در پرابلم چگونه انجام می گیرد تا این نکات برآورده شوند؟ ابتدا مشکلات کارفرما با همفکری خبرگانِ موضوع و «جامعه بهترینها»، تبدیل به مسئله‌ یا مسئله‌هایی شفاف و قابل‌اندازه‌گیری و ارزیابی خواهد شد، سپس برای رسیدن به جواب کاربردی، مسابقه طراحی می‌شود تا مسیر حرکت مسابقه‌دهندگان به سمت جواب به صورتی مطلوب مشخص شود. همچنین جوایز، مشوق‌ها و انگیزه‌دهنده‌های مناسبی طراحی می‌شود تا افراد یا تیم‌ها انگیزه خوبی برای شرکت در مسابقه داشته باشند.

«پرابلم» بخشی از جایزه را از طریق تفاهم نامه و مذاکره با نهادهای متولی علم و فناوری در کشور، شرکتهای سرمایه گذاری خطرپذیر، و یا کمکهای مردمی تقبل می‌کند و بخش دیگر توسط سفارش دهنده اعطا می‌شود. پس‌ازاین با برگزاری مسابقه و شرکت کردن نخبگان، راه‌حل‌های تولیدشده با معیارهای از قبل طراحی‌شده سنجیده می‌شود و در صورت برآورده شدن آن‌ها، برنده یا برندگان مشخص می‌شوند. درصورتی‌که در فرآیند مسابقه نیاز به ارائه آموزش‌ها و راهنمایی شرکت‌کنندگان باشد نیز «پرابلم» این کار را بر عهده می‌گیرد. در انتها سفارش دهنده می‌تواند طبق قرارداد از راهکارهای برتر استفاده کرده و در صورت تمایل، به ادامه همکاری با برندگان یا دیگر شرکت‌کنندگان بپردازد، مثلا شرکت مشترک تأسیس کنند، پیشنهادهای استخدامی به افراد ارائه کنند یا خدمات شرکت کنندگان را به مدت مشخصی پیش خرید کنند و انواع گزینه های دیگر.