
بسیار ساده است که نرخ بالای دانلود یک برنامه را عامل اصلی موفقیت آن بدانیم. اما نکته مهم اینجاست که این میزان بدون نرخ بالا و بدون وجود کاربر فعال هیچ معنایی ندارد. برندهای مطرح در حال حاضر پولهای کلانی را برای به دست آوردن کاربر خرج میکنند. البته این تازه اول راه است. در مراحل بعدی مهمترین نکات حفظ تعامل کاربر و افزایش نرخ بازگشت کاربر به برنامه است.
نرخ تعامل و نرخ بازگشت در اپلیکیشنهای موبایلی دو عامل برای بررسی بهتر موفقیت آنها هستند. نرخ پایین تعامل و بازگشت کاربر میتواند مهر تأییدی بر شکست یک برنامه باشد در حالی که افزایش و بالا بودن این دو میتواند دقیقا معنایی مخالف داشته باشد.
- تعامل: این عامل میزان استفاده کاربر از برنامه را بررسی میکند. در حالی که این عامل یک عامل ذهنی است اما بر اساس تعاریف آمده است که کاربری که نرخ تعامل بالایی دارد کسی است که در ماه بیش از 10 بار از برنامه استفاده کند.
- بازگشت: این عامل هم مثل تعامل یک عامل ذهنی است اما میتوان آن را این طور تعریف کرد: تعداد کاربرانی که در مدت زمان سه ماه بعد از اولین استفادهشان از برنامه مجددا از آن استفاده کنند.
مقدار متوسط این دو عامل میتواند فعال بودن یک برنامه را بسنجد و مشخص کند کاربران این برنامه چقدر به آن وفادارند و چقدر از آن استفاده میکنند. برای افرادی که در خصوص نرخ تبدیل برنامه خود نگران هستند خیلی مهم است که تمرکز خوبی بر روی این دو عامل داشته باشند.
بیشتر بخوانید: دو روش ایجاد انگیزه در کاربر
در ادامه مطلب به 5 روش که برای افزایش نرخ نعامل و نرخ بازگشت به کار گرفته میشوند اشاره میکنیم:
الف) استفاده آسان
ارائه تجربه کاربری یکپارچه میتواند به طرز قابل توجهی نرخ ترک برنامه را کاهش دهد. هرچه مسیر ورود به برنامه و ثبتنام (فیلدهای اطلاعات زیاد و عملکرد پیچیده) سختتر باشد، احتمال ترک برنامه توسط کاربر بالاتر میرود.
برخورد اول و تأثیری که کاربر از برنامه میگیرد به شدت مهم است. آمارها نشان میدهند ایجاد تجربه کاربری یکپارچه برای مخاطب میتواند نرخ ماندگاری او در برنامه را تا 500% افزایش دهد! نکات زیر میتواند در ایجاد این تجربه مفید باشد:
- ورود و ثبت نام را آسان و آسانتر کنید.
- اطلاعات زیاد را به یک باره وارد ذهن کاربر نکنید.
از طریق عملیاتی که در برنامه اتفاق میافتد روش استفاده را به کاربر آموزش دهید.

ب) پیشنهادات و محرکهای برنامهریزی شده
برای به دست آوردن نرخ بهتر تعامل و بازگشت کاربر نیاز است پیشنهادات و محرکهای خوبی به او ارائه دهید. پاداشهای مخصوص استفاده از برنامه، دسترسی به محتوای خاص، کوپن تخفیف و پیشنهادات ویژه میتواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.
راههایی که برای تشویق و تحریک مخاطب استفاده میکنید با توجه به شرایط و طبیعت برنامه متفاوت است. برای مثال فروشگاههای اینترنتی میتوانند از پیشنهادهایی که زمان دارند استفاده کنند. برنامههای دیگر نیز میتوانند از پاداشها و جوایزی که بر اساس مدت زمان استفاده داده میشود بهره بگیرند.
بیشتر بخوانید: گیمیفیکیشن چطور به آموزش کمک میکند؟
پ) فراهم کردن شرایط شخصیسازی برنامه
شخصیسازی در موبایل مطمئنا یکی از مهمترین جنبههای هر برنامه است. این کار میتواند تجربه بسیار خاصتری را برای کاربر ایجاد کند و در ادامه کاربر میل بیشتری برای استفاده از آن داشته باشد. فراهم کردن شرایطی برای این تجربه میتواند نرخ تعامل و نرخ بازگشت را به شدت افزایش دهد.
البته شخصیسازی لزوما ایجاد تغییر در شکل و شمایل برنامه نیست. گلچین کردن و فیلتر کردن محتوای داخلی برنامه نیز میتواند به نوعی شخصیسازی محسوب شود. اما شخصیسازی زمانی معنای واقعی پیدا میکند که در کنار پوش نوتیفیکیشن به درستی عمل کند. ارسال پوش نوتیفیکیشنی که در راستا و در ارتباط با محتوای داخلی برنامه است میتواند کاربر را برای استفاده از برنامه تشویق کند. عمل کردن به این بخش نیازمند دقت زیادی است؛ چرا که اگر پوش نوتیفیکیشنی بیربط برای کاربر ارسال شود میتواند او را از محیط دور کرده و باعث شود برنامه را ترک کند.
ت) استفاده صحیح از پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)
آمارها نشان میدهند پوش نوتیفیکیشن نرخ بازگشت کاربر را تا 180% افزایش میدهد. همچنین کاربرانی که از طریق پوش نوتفیکیشن به برنامه بازگشتهاند نرخ تعامل بالای 88% داشتهاند.
استفاده از پوش نوتیفیکیشن میتواند توجه کاربر را مجددا به اپلیکیشن جلب کند. برای برنامههایی که نیاز دارند کاربرشان روزانه از آن استفاده کند، پوش نوتیفیکیشن نقش مهمی را ایفا میکند؛ همینطور برنامههایی که این طور نیستند و کاربرشان به طور روزانه از آنها استفاده نمیکنند میتوانند از این طریق تخفیفها و شرایط ویژه برای یک محصول را به کاربر یادآور شوند.

ث) ارتباط دو طرفه
گرفتن بازخورد از مخاطب و پرسیدن نظر او میتواند این حس را ایجاد کند که نظراتش در پیشبرد برنامه به سمتی که خودش به آن میل دارد موثر است. از مزایای دیگر ایجاد این راههای ارتباطی این است که احتمال ارسال نظر منفی در استورهای دانلود برنامه بسیار کاهش پیدا میکند؛ چرا که کاربر ابتدا حرفش را به شما میزند. پاسخگو بودن و رفع کردن نگرانی مخاطب میتواند در ایجاد یک تعامل طولانی مدت نقش بسیار خوبی ایفا کند.
بیشتر بخوانید: ۱۵ نکته درباره جذابیت یک اپلیکیشن
به ذهن بسپارید!
- موقعیت خود را در بازار پیدا کنید. برنامههایی که توانایی ایجاد یک عادت را در کاربر داشته باشند عموما زودتر به موفقیت دست پیدا میکنند.
- تکرار، تکرار، تکرار. به روز رسانی پیاپی و مرتب و ارائه ویژگیهای جدید به کاربر بسیار مهم است.
- بررسی و دنبال کردن برنامهها. قدمهای آرام و کوتاه بردارید و آنها را به خوبی بررسی و آنالیز کنید. این کار بسیار بهتر از برداشتن قدمها بزرگ و از دست دادن کنترل نتایج آنها است.
- تجربه کاربر را دست کم نگیرید. شناخت طبیعت برنامه و شناخت کاربر بسیار اهمیت دارد. ایجاد تعادل بین تجربه کاربر و راههای افزایش نرخ تعامل و بازگش راه درستی برای مدیریت برنامه است.
امروزه هدف صرفا دانلود برنامه نیست. ایجاد وفاداری در کاربر، بالا بردن ترخ تعامل و افزایش نرخ بازگشت کاربر به برنامه معادل جلب توجه کاربر است. تبدیل کاربر عادی به یک کاربر همیشگی متوسط ارزش و سن برنامه را افزایش میدهد. راهکارهای بالا میتواند تضمینی باشد که توسط آن در دنیای رقابتی و وسیع برنامهها تا مدتی به فعالیت خود ادامه دهید.