5 شرکتی که از جمع سپاری برای نوآوری استفاده می‌کنند

788 بازیدها۰ نظر

در دنیای امروز برای شرکتی که قصد نوآوری داشته باشد گزینه‌های زیادی وجود دارد. استفاده از تفکر جمعی، جمع‌سپاری و نوآوری باز بخشی از این گزینه‌ها می‌باشد.

وقتی از لغت «جمع» استفاده می‌کنیم، منظور گروهی از شهروندان، متخصصین، نوآوران، علاقه‌مندان، مشتریان و هر فرد دیگری که در جهان زندگی می‌کند است؛ هر کسی که از این دسته افراد در فرآیند حل مشکل شرکت کند عضوی از یک اکوسیستم است که به آن اکوسیستم نوآوران می‌گوییم.

در این مقاله از بین شرکت‌هایی که از جمع‌سپاری و نوآوری باز استفاده کرده و می‌کنند، 5 مورد را انتخاب کرده و قصد داریم بررسی کوتاهی روی هر کدام انجام دهیم.


بیشتر بخوانید: چرا به نوآوری باز نیاز داریم؟


شرکت پپسی: شرکت پپسی در موقعیت‌های مختلفی از مشتریان خود درخواست کرده نظراتشان را در مورد طعم و مزه‌های جدید چیپس‌ها اعلام کنند. شرکت Lay’s و Walker جزو زیرمجموعه‌های شرکت پپسی هستند که در زمینه تولید چیپس در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند. در سال 2012 و با کاهش فروش و سقوط سهام پپسی در بازار، کمپینی راه‌اندازی شد که طی آن شرکت پپسی از همه مشتریان درخواست می‌کرد در مورد طعم جدید چیپس‌ها نظر بدهند و پیشنهادات خود را اعلام کنند. در نهایت طعم «نانِ سیر و پنیر» به عنوان طرح برتر شناخته شد و جایزه خود را هم دریافت کرد. بعد از ارائه این طعم در بازار، فروش کلی شرکت پپسی به میزان 8% افزایش پیدا کرد.

طعم جدید چیپس لیز که از طریق نوآوری باز به دست آمد
چیپس لیز

شرکت لگو: کاربران شرکت لگو از طریق سامانه «ایده‌های لگو» می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند. همچنین کاربران می‌توانند به طرح‌هایی که توسط دیگر افراد ارائه داده شده است نمره بدهند و یا آن‌ها را نقد کنند. ایده‌هایی که بیش از 10 هزار بار دیده شده باشند توسط تیم لگو بررسی می‌شوند و در صورت انتخاب شدن، به عنوان طرح اصلی وارد چرخه تولید می‌شوند. شخصی که طرح را ارائه داده است در نهایت می‌تواند در زمان خرید از مزایای ویژه برخوردار شوند. این سامانه نه تنها برای ارائه طرح و بررسی آن‌ها است؛ بلکه این اجازه را نیز می‌دهد که کاربران بتوانند درباره پیش نیاز تولید محصولات هم نظر بدهند. از طرح‌های انتخاب شده موفق می‌توان به طرح سریال Big Bang Theory و Yellow Submarine گروه بیتلز اشاره کرد.

نوآوری باز در شرکت لگو
شرکت لگو یکی از اولین شرکت‌هایی است که از نوآوری باز استفاده کرده است
طرح لگو زیردریایی زرد که از طریق نوآوری باز به دست آمد
طرح زیردریایی زرد که از گروه Beatles الهام گرفته شده است
طرح لگو بیگ بنگ تئوری که از طریق نوآوری باز به دست آمد
طرح لگو سریال بیگ بنگ تئوری

شرکت الانکو: با وجود افزایش تهدید مقاومت ضد میکروبی، شرکت الانکو برنامه‌ای برای تضمین وجود آنتی‌بیوتیک‌ها برای استفاده انسان‌ها و حیوانات در دراز مدت اجرا کرد. در بخشی از این برنامه، چالش وجود داشت که طی آن شرکت الانکو از محققین، آکادمی‌ها و استارتاپ‌ها در سرتاسر جهان دعوت کرد تا نظرات و راه‌حل‌های خودشان را برای حل مسائل مختلف در زمینه آنتی‌بیوتیک‌ها ارائه دهند. آرون شاچت، نایب رئیس بخش تحقیق و توسعه الانکو در این باره گفت: «به عنوان یک شرکت تحقیقاتی وظیفه خود می‌بینیم که بهترین ایده‌ها را پرورش و توسعه بدهیم. جمع‌سپاری بهترین راه برای دریافت تمامی ایده‌های ممکن است.»

شرکت یونیلیور: در سال 2010 شرکت یونیلیور در راستای کاهش تأثیرات محیطی کارخانه‌اش و بهبود شرایط سلامت و تغییر وضعیت زندکی انسان‌ها برنامه‌ای اجرا کرد. طی این برنامه از تمامی استارتاپ‌ها و افراد علاقه‌مند دعوت کرد تا در صورت تمایل برنامه‌ها و طرح‌ها و ایده‌های خود را ارسال کرده و به شرکت یونیلیور کمک کنند به اهداف مورد نظرش برسد. گروه سومی به نام «اسکاتس» مسئول بررسی و رتبه‌بندی طرح‌ها شد. و طرح‌های برگزیده را به شرکت یونیلیور ارسال کرد. در مرحله بعدی شرکت یونیلیور کمک می‌کرد تا طرح‌های منتخب به مرحله اجرا برسند. برای مثال یکی از طرح‌های موفق که «فیلم‌های موبایلی» نام داشت به این صورت پیش می‌رفت که در مکان‌های عمومی شرایط فیلم‌برداری آزاد فراهم می‌شد و مردم می‌توانستند نیازهای خود را ابراز کنند.

شرکت آمازون: در سال‌های گذشته استودیو آمازون به یکی از اعضای جدید صنعت تلویزیون و تولید فیلم تبدیل شده است؛ عضو جدیدی که سر و صدای زیادی به پا کرده است. دلیل موفقیت و سرعت پیشرفت آمازون به «جمع» ارتباط مستقیمی دارد. استودیو آمازون با باز گذاشتن درب‌های خود به روی همه افراد، این اجازه را داده است که هرکسی هر ایده‌ای که دارد را برای آن‌ها ارسال کند. در مرحله بعد گروهی از افراد که توسط آمازون انتخاب می‌شوند طرح‌ها را بازبینی کرده و درباره آن‌ها نظر می‌دهند. طرح‌های برگزیده مدت کوتاهی امتحان می‌شوند و اگر مناسب بودند، به مرحله تولید می‌رسند.

 

با این اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام گرفته است، سازمان‌ها توانسته‌اند دیدگاه‌ها، روش‌ها و راه‌حل‌های بسیار خوبی برای پیشبرد اهداف و تغییر شرایط کاری خود به دست آورند. همچنین توانسته‌اند مشتریان خود را به همکارانِ فعالی تبدیل کنند؛ همکارانی که حس همدلی قوی‌ای به کسب و کار دارند.