حل مسایل سازمانها توسط نوآوری باز

چگونه سازمانها با نوآوری باز، مشکلات خود را حل می‌کنند؟

1780 بازیدها۰ نظر

سازمانها در طول حیات خود به مشکلات متعددی برمی‌خورند که حل برخی از آنها می‌تواند در سودآوری شرکت تاثیر فوق العاده ای داشته و یا باعث ماندگاری در رقابت شود. هر سازمانی روش های مختلفی برای مواجهه با این موضوعات دارد، متداول ترین روشها، شرکتهای مشاوره در خارج از سازمان و یا واحدهای R&D در داخل سازمانهاست. از جمله معایب این روش ها، هزینه ی بالا آنها و همچنین ریسک بالای سرمایه گذاری در واحدهای R&D و یا برون سپاری می باشد. دلیل چنین اتفاقی بسیار واضح است. امروزه دانش به‌طور گسترده‌ای توزیع شده است و شرکت‌ها برای حل مسایل خود نمی‌توانند تنها به پژوهش و تحقیقات درون سازمانی یا واحدهای محدودی در خارج از سازمان تکیه کنند. «نوآوری باز» اصطلاحی است که از دهه 1960 به این سو به منظور جذب دانش خارجی توسط شرکتها استفاده میشود. (جهت مطالعه بیشتر در خصوص نوآوری باز، مدلها و مزایای آن اینجا کلیک کنید.)

نوآوری باز - open innovation

مزیت‌های نوآوری باز

نوآوری باز منافع زیادی به سازمانها ارائه می‌دهد؛ از جمله «کاهش هزینه تحقیق و توسعه»، «بهبود در بهره‌وری توسعه کسب و کار»، «مشارکت مشتریان در فرایند توسعه»، «افزایش دقت برای تحقیقات بازار و مشتریان هدف»، «هم‌افزایی بین نوآوری داخلی و خارجی» و «پتانسیل برای بازاریابی شبکه‌ای».

سازمانها چگونه از نوآوری باز استفاده می کنند؟

یکی از روش های متداول در دنیا برگزاری مسابقات و دعوت از متخصصین و فعالان حوزه موردنظر می باشد. این روش نیازمند پیاده‌سازی و راه‌اندازی سیستمی است که به‌وسیله ارائه پاداش ها و منافع مالی و معنوی، باعث تشویق رقابت می‌شود. برنامه‌های مسابقاتی نظیر Hackathon نمونه ای از این روش ها هستند. این روش برای سازمان‌ها امکان دسترسی ارزان به تعداد زیادی از ایده‌های جدید را داده، درعین حال به ارائه بینش عمیق‌تر به نیازهای مشتریان کمک می‌کند.

پرابلم، بستری برای نوآوری باز

پرابلم، بستری برای نوآوری باز

پرابلم نام استارتاپی است که بستر نوآوری باز را برای شرکت های ایرانی فراهم کرده است. در پرابلم،  ابتدا مشکلات کارفرما با همفکری خبرگان موضوع، تبدیل به مسئله‌ یا مسئله‌هایی شفاف و قابل‌اندازه‌گیری و ارزیابی خواهد شد، سپس برای رسیدن به جواب کاربردی، فرایندهای یک مسابقه طراحی می‌شود تا مسیر حرکت مسابقه‌دهندگان به سمت جواب به صورتی مطلوب طراحی شود؛ همچنین جوایز و مشوق‌ها و انگیزه دهنده‌های مناسب طراحی می‌شود و رویه استفاده از راه‌حل‌های ارائه‌شده به‌صورت تجاری و از جنبه‌های حقوقی و … نیز طراحی خواهد شد. بدین صورت هم سازمانها به بهترین راه حل برای مساله خود میرسند و هم مسابقه دهندگان با داوری معیارمند و میتوانند مسیر کسب و کار خودشان را دنبال کنند. به منظور آشنایی بیشتر با پرابلم اینجا را کلیک کنید.