گزارش رویداد نوآوری باز در کسب و کارها / الکامپ 2019

561 بازیدها۰ نظر

رویداد نوآوری باز در کسب و کارها در خلال نمایشگاه الکامپ 2019 و در روزهای پنجشنبه 27 تیر و شنبه 29 تیر و در مکان نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. هدف اصلی این رویداد آشنا کردن بازدیدکنندگان با نوآوری باز و همچنین معرفی نقشی که نوآوری باز می‌تواند در کسب و کارها داشته باشد بود.

روز اول

آقای کاوه یزدی‌فرد، مشاور نوآوری، به عنوان اولین سخنران این رویداد در روز پنجشنبه 27 تیر و در سالن شماره 6 سخنرانی کردند. موضوع این سخنرانی «وجه انسانی نوآوری باز: رفتارهای نوآورانه در اجتماع‌ها» بود که به مدت نیم ساعت برگزار شد. تمرکز صحبت‌ها بر روی مسئله مهمی به نام اکوسیستم بود. ایشان بیان کردند که نوآوری باز بدون اکوسیستم مفهومی ندارد چرا که نقش اعضا در اعمال نوآوری باز بسیار مهم است. همچنین آقای یزدی‌فرد به ضرورت خروج استارتاپ‌ها از شتاب‌دهنده‌ها برای کشف کردن راه‌حل‌های صحیح و امتحان کردن روش‌هایشان اشاره کردند و تأکید کردند که در غیر این صورت نمی‌توان نوآوری را به درستی در اکوسیستم پیاده‌سازی کرد.

در دومین سخنرانی روز پنجشنبه، آقای میر سامان پیشوایی، متخصص و مشاور نوآوری، در خصوص مفاهیم و کاربردهای نوآوری باز صحبت کردند. سخنرانی آقای پیشوایی حول یک نمونه موفق از اعمال نوآوری باز در کسب و کارها حرکت کرد. با استفاده از این نمونه موفق، آقای پیشوایی به اهمیت همکاری در نوآوری باز اشاره کردند و همچنین بیان کردند که رقابت نیز در اعمال نوآوری باز بسیار نقش مهمی دارد. در انتهای صحبت‌ها، ایشان اشاره کردند که برای داشتن نوآوری در سازمان نیازی به استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک نیست و می‌توان به سادگی و صرفا با تکیه بر همکاری و رقابت و همچنین مشتریان به این هدف دست پیدا کرد.

روز دوم

روز دوم این رویداد، شنبه 29 تیر، با سخنرانی آقای فرید ادریسیان، مدیرعامل شرکت کارانوبین با موضوع «بایدها و نبایدهای تعامل سازمان‌ها و استارتاپ‌ها» آغاز شد. آقای ادریسیان در این سخنرانی درباره دلیل همکاری استارتاپ‌ها و سازمان‌های بزرگ صحبت کردند. ایشان همچنین به اهمیت انتخاب مسیر درست برای شروع همکاری اشاره کردند و این موضوع را یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای ورود به حوزه نوآوری باز دانستند.

در دومین سخنرانی روز شنبه، آقای آرش برجی‌خانی، مدیرعامل شرکت پرابلم در خصوص «مزیت‌های نوآوری باز برای کسب و کارها» صحبت کردند. در این سخنرانی آقای برجی‌خانی به نمونه‌های موفقی اشاره کردند که در ایران و بیرون از ایران به خوبی توانسته‌اند از نوآوری باز بهره ببرند و بتوانند در بخش تحقیق و توسعه و همچنین بخش اجرایی صرفه‌جویی‌های بزرگی انجام دهند. ایشان همچنین به ضرورت روی آوردن سازمان‌ها به نوآوری باز اشاره کردند و بیان کردند که این روش می‌تواند راهی مطمئن برای ورود به آینده باشد.​

پنل تخصصی نوآوری باز

در انتهای روز شنبه 29 تیر، پنل تخصصی نوآوری باز با تمرکز بر «نمونه‌های موفق نوآوری باز» با مدیریت آقای آرش برجی‌خانی، مدیرعامل پرابلم برگزار شد. مهمانان این پنل دکتر آیدین سلام‌زاده مدیرعامل مرکز نوآوری و فناوری غدیر، دکتر روح‌الله رحمانی رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا نکست، دکتر محسن رحمتی مدیرعامل کارگزاری تدبیرگران فردا، دکتر علیرضا بازارگان مسئول واحد تحقیق و توسعه شرکت نورویژه و مهندس مرتضی دانش مدیر مرکز نوآوری طرفه نگار بودند. هدف از برگزاری پنل صحبت در خصوص تجربه‌ها و دانشی بود که هر کدام از اعضا در خصوص نوآوری باز دارند.

دکتر سلام‌زاده درباره تجربه‌ای که در همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان در طراحی یک کاتالیست داشتند صحبت کردند و بر ضرورت انجام کار ستادی در آینده تأکید کردند. دکتر روح‌الله رحمانی در خصوص برنامه‌های آتی دیجیکالا نکست صحبت کردند. دیجیکالا آکادمی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در آینده خواهد بود و هدف از اجرای آن آموزش مطالبی که در دانشگاه‌ها وجود ندارند و ایجاد حرکت در اکوسیستم است. ایشان همچنین اشاره کردند که سرمایه‌گذاری مستقیم دیجیکالا بر روی استارتاپ‌های سراسر ایران به زودی آغاز خواهد شد.

دکتر محسن رحمتی در خصوص تجربه موفقی که در استفاده از نوآوری باز با همکاری شرکت پرابلم داشتند صحبت کردند. ایشان اشاره کردند که این پروژه که با عنوان «الگوریتم پیش‌بینی قیمت سهام» برگزار شده است توانسته در هزینه‌های تحقیق و توسعه سازمان کاهش ایجاد کند. همچنین ایشان در خصوص افراد مستعد و بار دانشی که از طریق این پروژه به دست آوردند نیز صحبت کردند و بیان کردند که بدون استفاده از نوآوری باز نمی‌توانستند به سادگی به این موارد دست پیدا کنند. ایشان همچنین به خصوص سطح خوب دانش تئوریکی که در دانشگاه‌ها وجود دارد اشاره کردند و مشکل اصلی را جایی دانستند که این دانش باید منجر به حل چالش‌ها شود ولی به خوبی و درستی اتفاق نمی‌افتد.

دکتر علیرضا بازارگان که یکی از طراحان و داوران مسابقه «بازیافت و شیرین‌سازی آب سخت» هستند در خصوص دستاورهایی صحبت کردند که از طریق این مسابقه کسب شده است. ایشان اشاره کردند که طراحی یکی از تکنولوژی‌هایی که پیش از این در ایران وجود نداشت و کسی هم انتظار طراحی آن را نداشت می‌تواند مهم‌ترین دستاورد نوآوری باز باشد؛ چرا که با هزینه‌ای بسیار کم‌تر از حد انتظار، این نتیجه کسب شده است. آقای بازارگان همچنین در خصوص چالشی‌تر بودن استفاده از نوآوری باز برای طراحی و ساخت سخت‌افزار نیز صحبت کردند.

در انتهای برنامه مهندس مرتضی دانش در خصوص چالش‌های نوآوری باز در ایران صحبت کردند و مهم‌ترین چالش پیش روی استفاده از این روش را عدم وجود فرهنگ صحیح دانستند و بیان کردند که تا زمانی که این فرهنگ به درستی شکل نگیرد نمی‌توان انتظار داشت که نوآوری باز به درستی وارد کسب و کارها شود.