جمع سپاری برای طول جغرافیایی

تاریخچه جمع‌ سپاری به چه زمانی بازمی‌گردد؟

402 بازیدها۰ نظر

با وجود اینکه استفاده از نوآوری باز و جمع‌سپاری برای دستیابی به راه‌حل و برآورده کردن نیازهای نوآورانه و فناورانه تقریبا دو دهه است که در سطح جهانی مورد استقبال قرار گرفته است اما اگر در تاریخ نگاه کنیم، استفاده از جمع‌سپاری به سال‌ها قبل یعنی اوایل قرن 18 میلادی بازمی‌گردد. تاریخ جمع‌سپاری مملو از موفقیت است با این حال تنها چند سال است که در دنیای مدرن این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای شناخت بهتر تاریخچه جمع‌سپاری بهتر است درباره چند رویداد کلیدی که در 300 سال گذشته رخ داده است بیشتر بدانیم.

اولین رویداد

اولین رویداد ثبت شده در تاریخچه جمع‌سپاری به سال 1714 مربوط می‌شود. در اسناد این پروژه ذکر شده است که دولت بریتانیا برای دستیابی به یک روش کامل برای مشخص کردن طول جغرافیایی کشتی‌ها، رویدادی تحت عنوان Longitude rewards‌ برگزار کرده است. جایزه این رویداد برای شخصی که بهترین روش را ارائه می‌داده است مبلغی بین 10 الی 20 هزار یورو بوده است که در آن زمان رقمی بسیار بالا محسوب می‌شده است. اطلاعات دقیقی از مدت زمانی برگزاری این رویداد وجود ندارد اما در نهایت شخصی به نام John Harrison موفق شده بهترین روش را ارائه دهد. این شخص بعدها توانست ساعتی مخصوص دریانوردان نیز اختراع کند.


بیشتر بخوانید: جمع سپاری و نمونه‌های کاربردی + اینفوگرافیک


با وجود این که این رویداد اولین رویداد ثبت شده در زمینه جمع‌سپاری است که اسناد و مدارکی برای آن وجود دارد اما در تاریخ گفته است که در سال‌های 1567 توسط فیلیپ دوم و 1598 توسط فیلیپ سوم جوایزی برای ارئه بهترین راه‌حل‌ها در نظر گرفته شده بوده است.

رویدادهای مهم دیگر در تاریخچه جمع‌سپاری

بعد از اولین رویداد مهم در تاریخ جمع‌سپاری، رویدادهای دیگری نیز شکل گرفتند که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها که در قرن 19 و 20 میلادی اتفاق افتاده است اشاره می‌کنیم.

  • دیکشنری آکسفورد در کنار روند تحقیقات داخلی، با استفاده از جمع‌سپاری یک فراخوان عمومی منتشر کرد تا هر فردی یک لغت قدیمی، جدید، خاص، نایاب و یا لغتی که در موقعیت‌های پیچیده استفاده می‌شود را به این انتشارات معرفی کند.
لوگو و عروسک شرکت Planters
  • در سال 1916 مسئولان شرکت Planters برای طراحی لوگوی خود از جمع‌سپاری استفاده کردند. از این فرآیند لوگوی فعلی این شرکت و شخصیت اصلی آن‌ها یعنی Peanut به وجود آمد.
لوگو تویوتا
  • در سال 1936 شرکت تویوتا برای طراحی مجدد لوگوی خود از جمع‌سپاری استفاده کرد. در نهایت و قبل انتخاب برنده حدود 27 هزار طرح به دست این شرکت رسید.
خانه اپرا سیدنی
  • در سال 1955 خانه اپرای سیدنی برای طراحی ساختمان جدید از جمع‌سپاری استفاده کرد. نزدیک به 200 طرح از 30 کشور مختلف در جهان ارسال شد. در نهایت طرحی که توانست به عنوان برنده انتخاب شود ساخته شد و امروزه یکی از زیبا‌ترین ساختمان‌های جهان است که در سیدنی قرار گرفته است.

جمع‌سپاری در دنیای مدرن

با گذشت زمان، جمع‌سپاری وارد دوران جدید شده است. در اوایل سال‌های 2000، این رویکرد توانست بیشتر و بهتر به جهانیان معرفی شود. جمع‌سپاری امروزه تقریبا تمام جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است؛ از کسب و کارها گرفته تا سرگمی، جمع‌سپاری در هر موقعیت خودش را به عنوان یک رویکرد کارآمد معرفی می‌کند. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور تمام صنایع از جمع‌سپاری به عنوان یکی از بهترین و کاربردی‌ترین رویکردها بهره خواهند برد.