5 راهکار برای مدیریت نوآوری در کسب و کارهای کوچک

5 راهکار برای مدیریت نوآوری در کسب و کارهای کوچک

367 بازیدها۰ نظر

در دنیایی که سرعت تغییرات و پیشرفت در کسب و کارها بسیار بالا است، نوآوری می‌تواند کلید تضمین موفقیت طولانی مدت باشد. با این اوصاف اگر شرکت شما نوآوری ندارد و فرآیندهایش را از نو بازسازی نمی‌کند پس به احتمال زیاد از باقی شرکت‌ها عقب خواهد ماند. نه تنها شرکت‌های رقیب شما دائما در حال کشف بهترین مسیرها و فرصت‌ها هستند تا محصولاتشان را توسعه دهند بلکه مشتریان در بازار نیز به دنبال نوآوری در هر صنعت هستند.

این موضوع نشان‌دهنده این است که رهبران هر کسب و کار، خصوصا کسب و کارهای کوچک، باید با استفاده از تکنولوژی‌های نوآورانه، مدیریت کارمندان و ساخت یک فرهنگ سازمانی صحیح، بهترین روش برای مدیریت نوآوری را پیدا کنند. در مقاله زیر به 5 راهکاری که به مدیریت نوآوری صحیح در کسب و کارها کوچک کمک می‌کند اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید: مدیریت نوآوری چیست و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟


فرهنگ نوآوری بسازید

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک فرهنگ صحیح ایجاد کنید که در آن کارماندان بتوانند به راحتی صحبت کنند، ایده‌هایشان را با شما در میان بگذارند و در استراتژی‌های آینده کسب و کار تأثیر داشته باشند. به یاد داشته باشید هیچ ایده‌ای صرفا خوب و یا صرفا بد نیست.

کارمندان شما باید برای مشارکت کردن احساس آزادی کنند و حس کنند که مشارکت آن‌ها دیده می‌شود، از آن قدردانی می‌شود و در مرحله تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد. برای ایجاد این فضا باید مرز سنتی بین مدیر و کارمند را بشکنید و ارتباط بین دپارتمان‌ها را افزایش دهید. این کار تا حدودی با برگزاری جلسات طوفان فکری امکان‌پذیر خواهد بود.

تمام ایده‌ها در یک بسته دیجیتالی قرار دهید و به کسی که بهترین ایده را ارائه داده است منابع مورد نیاز برای عملی کردن ایده‌اش را بدهید. این کار می‌تواند تشویقی برای ایده‌پردازی توسط کارمندان باشد.

اطراف خود را با کارمندان نوآور پر کنید

توانایی اعمال نوآوری بر روی یک ایده که از پیش وجود داشته است یا اختراع یک چیزی به صورت کاملا نو احتمالا یک ویژگی بنیادین نباشد و در طول زمان به دست بیاید. اما چیزی که مشخص است این است که نمی‌توانید از کارمند خود بخواهید که نوآوری داشته باشد. بعضی افراد ذاتا خلاق نیستند و یا در طول زمان می‌توانند توانایی‌های خود را پیدا کنند و خلاقیتشان شکوفا بشود.

این به این معنا است که شما باید افرادی را استخدام کنید که از پیش خلاقیتشان شکوفا شده است و در زمینه فکر کردن و ایده‌پردازی خوب هستند و تا حدی توانایی تبدیل ایده‌هایشان به واقعیت را دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، فرآیندهای استخدام کسب و کارتان را تغییر دهید تا بتوانید افرادی خلاق، سازنده و نوآور را در سازمان خود داشته باشید.


بیشتر بخوانید: فرآیندهای نوآوری را چطور مدیریت کنیم؟ + ویدیو


از تکنولوژی‌های نوآورانه بهره ببرید

در دنیای مدرن کسب و کارها احتمالا هیچ نوآوری موفقی بدون استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ایجاد نمی‌شود. راه‌های زیادی برای به کارگیری تکنولوژی برای نوآوری وجود دارد؛ از اتوماتیک‌سازی فرآیند‌های کسب و کار گرفته تا استفاده از هوش مصنوعی در دپارتمان‌های مختلف یک کسب و کار. اگر هم این تکنولوژی برای نوآوری سازمانی کارکرد نداشته باشد در نهایت ابزاری برای دست‌یابی به اهداف نوآورانه به کارمندان می‌دهد.

تلفیق راهکارهای نو با تکنولوژی‌های روز دنیا، مسیر ورود به بازار مدرن جهانی را فراهم می‌کند. برای مثال با تلفیق سیستم‌های موبایلی جامع و ابزارهای خدمات مشتریان به سادگی می‌توانید از نیازهای هر مشتری آگاه شوید و همچنین محیط کاری آنلاین برای کارمندان فراهم می‌کنید. به یاد داشته باشید که روش‌های سنتی در دنیای مدرن نیز نقش دارند؛ پس مطمئن باشید که تلفیق را به درستی انجام داده‌اید تا نوآوری درخشانی داشته باشید.

تیم‌هایی با هدف نوآوری بسازید

گاهی اوقات کارماندان تا حد زیادی مشغول فعالیت‌های کاری روزانه خود هستند که زمانی برای خلاقیت پیدا نمی‌کنند. به جای این که نوآوری را در در اولویت‌های پایین قرار دهید تا زمانی که موقعیت مناسب برای آن به وجود آید، می‌توانید یک دپارتمان یا یک تیم مجزا برای نوآوری ایجاد کنید.

ممکن است این کار در ابتدا کمی ریسکی به نظر آید اما ایجاد یک دپارتمان مختص نوآوری که افرادی خاص در آن فعالیت می‌کنند می‌تواند آینده برند شما را ایجاد کند. همچنین این کار می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کسب و کار شما باشد و باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه شما شود. البته این کار با همکاری تمام دپارتمان‌ها با یکدیگر امکان‌پذیر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: نوآوری باز و مدل‌های آن – آشنایی و کاربرد


تحقیق کنید، بررسی کنید و پیشرفت داشته باشید

به عنوان آخرین راهکار به خاطر داشته باشید که باید دقیقا بدانید که ایده‌های شما در زمین‌های رقابت چطور عمل می‌کنند و معیارهای نوآوری را بررسی کنید تا بتوانید نتایج عملی به دست بیاورید.

این نتایج می‌توانند استراتژی نوآوری شما را قوت ببخشند. از همه مهم‌تر این که می‌توانند به شما بگویند چه کاری را باید عملی کنید و چه چیزی را باید به طور کامل کنار بگذارید. حتما در مورد نیازهای مشتریان تحقیق انجام دهید، عملکرد راه‌حل‌های مورد هدف را بررسی کنید و در صورت نیاز روش‌های خود را تغییر دهید.

 

سخن پایانی

نوآوری یکی از پایه‌های موفقیت در دنیای مدرن کسب و کارها است. اگر می‌خواهید کسب و کار کوچک شما به خوبی رشد کند باید از این راهکارها برای مدیریت نوآوری استفاده کنید و آگاهی از برند را افزایش دهید.