در چه حوزه‌هایی می‌توان از نوآوری باز استفاده کرد؟

878 بازیدها0 نظر

جستجو برای رشد و توسعه نوآوری به منظور افزایش توان رقابت در بازار یا پیدا کردن مزیت رقابتی، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. تغییرات سریع در تکنولوژی به خصوص ارتباطات باعث شده شرکت‌ها بتوانند جواب سوالات و مشکلات خود را در خارج از سازمان نیز جستجو کنند. این رویکرد که به «نوآوری باز» معروف شده است، باعث شده بسیاری از شرکت‌های معروف در دنیا، مشکلاتشان را سریع‌تر و با ریسک کم‌تری نسبت به روش‌های سنتی نوآوری حل کنند.

به طور خلاصه، نوآوری باز به معنی استفاده از دانش و منابع خارج از سازمان برای حل مشکلات داخل سازمان می‌باشد. معمولا از نوآوری باز برای توسعه یا کسب دانش در حوزه‌های مختلف فنی و تحقیق و توسعه (R&D) استفاده می‌شود. اما شرکت‌هایی مانند سامسونگ و GE نشان دادند نوآوری باز در سایر حوزه‌ها نیز می تواند مفید باشد.


بیشتر بخوانید: نوآوری باز و مدل‌های آن – آشنایی و کاربرد


نوآوری باز را می‌توان از دو منظر مورد تحلیل قرار داد: چالشی که نوآوری باز می‌خواهد آن را حل کند و گروهی که برای حل این چالش مورد هدف قرار گرفته‌اند. در واقع نوآوری باز مانند یک پلتفرم از طرفی چالش را مطرح می‌کند و از طرف دیگر از متخصصان آن حوزه دعوت می‌کند تا با ایده‌ها و دانش خود، آن چالش را حل نمایند. چالش مطرح شده، موضوعی است که کسب و کار نیاز به حل یا توسعه آن دارد. با نگاهی به فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ در دنیا می‌توان این حوزه ها را به ۴ بخش تقسیم نمود: تحقیق و توسعه، ایده‌پردازی، بازاریابی و نیروی انسانی.


بیشتر بخوانید: نوآوری باز و جمع سپاری؛ تفاوت چیست؟


کاربرد نوآوری باز در تحقیق و توسعه (R&D) مربوط به طراحی یا حل موضوعات فنی می‌باشد که معمولا مخاطبانی از جنس دانشجویان فنی دانشگاه‌های برتر کشور و شرکت‌های فنی مهندسی دارد. این موضوعات می‌تواند مستقیما به طراحی و توسعه محصول مرتبط باشد و یا بخش‌های مربوط به چگونگی تولید آن را شامل شود. شرکت‌های فیلیپس، لگو، جنرال موتورز و P&G مسابقات متعددی در این حوزه برگزار کرده و می‌کنند.

ایده پردازی یک قدم قبل از طراحی محصول است و معمولا حوزه‌ای گسترده دارد. شرکت‌ها معمولا سعی می‌کنند گروه مشتریان خود را به عنوان مخاطب اصلی این مدل نوآوری قرار دهند تا بتوانند نیازها و ایده‌های آن‌ها را در مورد محصولات و خدمات کنونی خود بدانند و همچنین محصولات آینده خود را بر اساس نیاز و ترجیحات آن‌ها طراحی کرده و توسعه دهند. شرکت های LG، APPLE و سامسونگ مسابقات بزرگی با رویکرد نوآوری باز در حوزه ایده‌پردازی در سراسر جهان برگزار کرده‌اند.

بازاریابی یکی دیگر از حوزه‌های جذاب برای شرکت‌هاست تا بتوانند بهترین ایده‌ها و روش‌ها را برای تبلیغات و فروش محصولات خود پیدا کنند. مخاطبان این بخش می‌توانند از گروه مشتریان و یا دانشجویان مدیریت و بازرگانی باشند. این مدل که معمولا با برگزاری مسابقه عملی می‌شود، برندینگ محصول در جامعه هدف را نیز شامل می‌شود چرا که نشان دهنده‌ی مشتری مداری برند یا شرکتی است که مسابقه را برگزار کرده است. لگو، GA و یونیلیور شرکت های پیشتاز در برگزاری مسابقات بازاریابی می‌باشند.


بیشتر بخوانید: چرا به نوآوری باز نیاز داریم؟


نیروی انسانی مختصص یکی از بزرگترین دغدغه‌های شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های در حال توسعه می‌باشد. خروجی مهم یک فرآیند نوآوری باز، می‌تواند پیدا کردن نیروهای متخصصی باشد که شرکت در حوزه‌های مختلف R&D یا بازاریابی نیاز دارد. اکثر شرکت‌های بزرگ برای جذب نیرو از طریق فرآیند نوآوری باز برنامه‌ریزی می‌کنند.

به صورت کلی می‌توان با استفاده از یک فرآیند نوآوری باز به صورت همزمان هم برندینگ شرکت را در جامعه مخاطب انجام داد، هم نیروی انسانی موردنظر را از برترین‌ها انتخاب نمود و هم بهترین راه حل را برای مساله موردنظر پیدا کرد. ویژگی برتر فرآیندهای نوآوری باز کاهش ریسک و هزینه و همچنین صرفه‌جویی در زمان می‌باشد.