15 نکته درباره جذابیت یک اپلیکیشن

836 بازیدها۰ نظر

یکی از اهداف اصلی هر اپلیکیشن این است که تعداد کاربران، میزان رضایت کاربران، نرخ بازگشت و نرخ تعامل را بالا ببرد. جذابیت در اپلیکیشن یکی از کلیدی‌ترین بخش‌هایی است که می‌توانید این فاکتورها را افزایش دهد.

به طور کلی مبحث ایجاد جذابیت در یک اپلیکیشن به دو بخش تقسیم می‌شود:

  1. ظاهر (UI)
  2. عملکرد (UX)

در ادامه این مطلب به بیان نکاتی می‌پردازیم که در ایجاد جذابیت در این دو بخش مهم و تأثیرگذار است.


بیشتر بخوانید: گیمیفیکیشن چطور به آموزش کمک می‌کند؟


جذابیت ظاهری (UI)

  • استفاده از آیکون‌های جذاب: یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد جذابیت استفاده از آیکون‌هایی است که اولا تازه، نوآورانه و جذاب باشند و دوما به یاد ماندنی و قابل تشخیص باشند.
  • استفاده از عنوان مناسب: استفاده از عنوان، توضیحات و آیکون اپلیکیشن مناسب برای برنامه می‌تواند در بهبود وضعیت آن در نرم‌افزارهای دانلود (مثل کافه بازار) و همچنین در جذب کردن مخاطب موثر باشد.
  • استفاده از ویدیو جذاب برای معرفی اپلیکیشن
  • استفاده از انیمیشن‌های جذاب و چشم نواز برای تغییر حالت صفحات اپلیکیشن / استفاده از تصاویر با رزولوشن بالا بر جذابیت صفحات می‌افزاید.
  • استفاده صحیح از رنگ در ترکیب صفحات و بخش‌های مختلف. این رنگ‌ها می‌تواند با برند شما ارتباط مستقیم داشته باشد و به نوعی نشانگر برند و هویت برند شما باشد. همچنین انتخاب فونت، نوع جملات و نوشته‌ها می‌تواند به نوعی با هویت برند شما در ارتباط مستقیم باشد. پس مهم است که در این زمینه تمرکز لازم وجود داشته باشد.
  • بسیار مهم است که کاربر توانایی شخصی‌سازی اپلیکیشن را داشته باشد؛ انتخاب اندازه فونت، نور صفحه و در برخی مواقع حالت شب و روز می‌تواند در جذب کردن کاربر برای استفاده مجدد از برنامه مفید باشد.
المان‌های UX و UI
جذابیت ظاهری و جذابیت عملکردی چیست؟

جذابیت عملکردی (UX)

  • وجود روش‌های ورود به اپلیکیشن (لاگین) ساده؛ مثل ورود با استفاده از گوگل و فیسبوک
  • وجود قابلیت استفاده آفلاین از اپلیکیشن بسیار مهم است.
  • وجود سیستم نظردهی درباره کارکرد اپلیکیشن به کاربر این حس را منتقل می‌کند که کسی منتظر شنیدن نظراتش است. و این حس کمک می‌کند کابرد احساس نزدیک‌تری با اپلیکیشن کند.
  • عملکرد روان و ساده در مخاطب حس آرامش خوبی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود با تمرکز بیشتری با اپلیکیشن ارتباط برقرار کند. همچنین وجود یک منطق شبکه‌ای بین بخش‌های مختلف اپلیکیشن از سردرگم شدن کاربر جلوگیری می‌کند و حس آرامش به مخاطب دست می‌دهد.
  • سرعت باز شدن اپلیکیشن، سرعت حرکت بین صفحات و بخش‌های مختلف و همچنین سرعت اجرا کردن فرمان‌ها بسیار مهم است.
  • حذف کردن فرم‌هایی که اطلاعات زیادی از کاربر می‌خواهند؛ با این کار به نوعی حس اعتماد در کاربر ایجاد می‌شود.
  • اضافه کردن بخش آمار برای کاربر و برای طراحی‌کننده اپلیکیشن
  • اپلیکیشنی که طراحی می‌کنید در دستگاه‌های مختلفی اجرا خواهد شد پس لازم است در هر حالت و در هر سیستم عاملی پاسخگو باشد. (Responsiveness)
  • در نهایت و در یکی از مهمترین فاکتورها، اپلیکیشن شما باید حس مفید بودن را به کاربر القا کند.

    بیشتر بخوانید: استفاده از گیمیفیکیشن در حوزه‌های مختلف

نتیجه گیری:

بهتر است با مطالعه و بررسی اپلیکیشن‌های دیگر، به جمع‌بندی صحیحی در UI و UX برسیم و سپس به طراحی و اجرای یک اپلیکیشن اقدام کنیم. همچنین هر برنامه‌نویس خود به عنوان یک کاربر عمل می‌کند و بهتر از هر فرد دیگری می‌تواند درباره ظاهر و عملکرد اپلیکیشن خود قضاوت کند؛ پس داشتن تجربه از عملکرد و استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر نیز بسیار مفید خواهد بود.


سامانه نوآوری باز پرابلم در راستای بهبود آموزش زبان خارجی مسابقه «توسعه اپلیکیشن آموزش زبان به مدیران» را برگزار می‌کند.