گیمیفیکیشن چطور به آموزش کمک می‌کند؟

604 بازیدها۰ نظر

بر اساس تعریف دیکشنری آکسفورد و ویکیپدیا، «گیمیفیکیشن یا بازی‌گونه‌سازی وارد کردن یک بازی که دارای مراحل و قوانین است به یک فعالیت دیگر می‌باشد؛ خصوصا اگر آن فعالیت در حوزه حل کردن یک مشکل باشد.». این روش در بازاریابی استفاده شده است ولی امروزه در زمینه آموزش نیز به خوبی از آن استفاده می‌شود. به علاوه با استفاده از بازی یادگیری را می‌توان تا اندازه بسیار خوبی افزایش داد. در بخشی از این روش حتی نشان‌هایی نیز وجود دارد که به صورت دیجیتالی به کسی که در آن شرکت می‌کند داده می‌شود.

پروفسور مک‌گونیگال که یک توسعه دهنده بازی بین‌المللی است می‌گوید: «ما کسانی که با آن‌ها بازی کرده‌ایم را بیشتر دوست داریم و راحت‌تر به آن‌ها اعتماد می‌کنیم.» او می‌گوید: «بر خلاف تفکر جهانی، بازی کردن یک راه فرار از مسائل نیست؛ بازی جایی است که ما می‌توانیم در آن بهترینِ خودمان را ارئه دهیم. افرادی که بازی می‌کنند در دنیای بازی بسیار خلاق‌تر و فعال‌تر می‌شوند.» مک‌گونیگال اضافه می‌کند: «بازی‌ها صرفا برای سرگرمی نیستند. از طریق بازی می‌توانیم بسیاری از مشکلات جدی را حل کنیم.»


سامانه نوآوری باز پرابلم در راستای بهبود آموزش زبان خارجی مسابقه «توسعه اپلیکیشن آموزش زبان به مدیران» را برگزار می‌کند.

در ذهن داشته باشید که گیمیفیکیشن (بازی‌گونه‌سازی) مربوط به فرآیند است و نه نتیجه. به عبارتی دیگر گیمیفیکیشن (بازی‌گونه‌سازی) از دانش و مهارت جداست و مستقیما با تعامل و انگیزه کاربر سر و کار دارد که به طور غیر مستقیم به یادگیری دانش و یا مهارت منجر می‌شود. برای مثال اگر یک بازی کاربر را به تمرین برنامه‌نویسی تشویق کند، باعث می‌شود مهارت‌های برنامه‌نویسی او پیشرفت داشته باشد.

در زیر 5 مرحله که توسط آن می‌تواند نسبت به طرح‌ریزی یک استراتژی گیمیفیکیشن (بازی‌گونه‌سازی) خوب دست پیدا کنید را بیان می‌کنیم:

  • شناخت مخاطبین: در این مرحله نیاز است که مخاطبین استراتژی مورد نیاز خود را خوب شناسایی کنید. این شناسایی حتی عادات رفتاری و نوع حرف زدن را نیز در بر می‌گیرد.
  • پیدا کردن موانع آموزشی: موانعی که باعث می‌شوند کاربر نتواند در بخش آموزش پیشرفت داشته باشد را اصطلاحا به نام «نقاط درد» می‌شناسیم. پیدا کردن این نقاط برای طراحی یک استراتژی گیمیفیکیشن (بازی‌گونه‌سازی) بسیار مهم است.
  • شکل‌دهی به تجربه: بعد از بررسی نقاط و مخاطب و پیدا کردن شناخت نسبت به این دو مورد، وارد مرحله طراحی بازی می‌شوید و تجربه‌ای که می‌خواهید کاربر داشته باشد را طراحی می‌کنید.
  • پیدا کردن منابع: پیدا کردن استراتژی‌ها و برنامه‌هایی که از قبل وجود داشته‌‌اند به شما این اجازه را می‌دهد که در خصوص توسعه یک برنامه آماده و یا ایجاد یک استراتژی جدید تصمیم بگیرید.
  • اجرای برنامه: در این مرحله با آماده شدن استراتژی می‌توانید آن را به مرحله اجرا برسانید و نتایج آن را بررسی کنید.
مراحل اجرای گیمیفیکیشن
مراحل اجرای گیمیفیکیشن

در نهایت گیمیفیکیشن (بازی‌گونه‌سازی) راهکار مناسبی برای آموزش است. چرا که در محیطی به دور از ریسک و خطر و در خلال رقابت آموزش اتفاق می‌افتد و می‌تواند نرخ تعامل و نرخ بازگشت مخاطب به برنامه رو افزایش دهد.