نوآوری باز و تأثیر آن بر آینده نوآوری

560 بازیدها۰ نظر

نوآوری باز به شرکت‌ها و اشخاص ابزاری می‌دهد که بتوانند آینده را رهبری کنند.

با رشد تکنولوژی و راه‌های جدید کار کردن، نوآوری نقش عظیمی را در فضای کاری بازی می‌کند. سازمان‌هایی که خودشان را برای آینده آماده می‌کنند و به سرعت به سراغ یافتن ایده نوآورانه بعدی می‌روند، موفق‌ترین سازمان‌ها هستند.

سوالی که مطرح است این است: اگر روشی که درباره نوآوری فکر می‌کردیم اشتباه باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ نوآوری باز، به عنوان یک مفهوم جدید، به سرعت در حال پخش شدن بین شرکت‌ها و صنایع است و روش‌های همکاری و برنامه‌ریزی برای آینده آن‌ها را دچار چالش و تغییر می‌کند.


بیشتر بخوانید: آیا هزینه بیشتر شانس موفقیت در نوآوری را افزایش می‌دهد؟


نوآوری باز چیست؟‌

روش سنتی نوآوری (نوآوری بسته) این است که بهترین ایده‌ها را برای شرکت خود خلق کنید و همه آن‌ها را درون آرشیو نگهداری کنید. برای مثال اگر شرکت شما به یک روش تولید جدید دست پیدا کند و بخواهد از تفکرات سنتی پیروی کنید، باید آن روش را در چهارچوب شرکت نگهداری کند و بر روی پیشرفت و توسعه آن کار کند.

اما نوآوری باز، با توجه به این که همه شرکت‌ها تمامی منابع و افراد را در اختیار ندارند، روش دیگری را در نظر می‌گیرد؛ نوآوری باز با کنار هم قرار دادن افراد و گروه‌ها، سعی می‌کند نوآورانه‌ترین و بهترین سیستم ممکن را ایجاد کند. در نهایت شرکت شما با استفاده از این روش می‌تواند علاوه بر دانش و ایده‌های داخلی شرکت، از ایده‌ها، نظرات و روش‌های بیرونی هم استفاده کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای آینده انجام دهد.


بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک: نوآوری باز چیست؟


نوآوری باز چطور کار می‌کند؟

بر اساس گفته استفن هوور، یکی از رهبران نوآوری باز در دنیا، زمانی که به چیزهای کوچک و بزرگ نگاه می‌کنید، نوآوری اتفاق می‌افتد. شرکت‌های موفق در عین حال که چشم‌انداز بزرگی برای آینده دارند همچنین برنامه‌ای جامع برای توسعه و بهبود محصولات خود در راستای داشتن خدمات بهتر در سازمان تنظیم می‌کنند. هر دو این موضوعات می‌تواند در قالب نوآوری باز ارائه شود. برای مثال شرکت PARC  در حال حاضر با یک شرکت تخصصی در حوزه کالاهای تندمصرف همکاری می‌کند تا بتواند در آینده به یک استراتژی در خصوص ارتباط دیجیتالی مشتریان دست پیدا کند. یک گروه از دانشمندان علمی-فرهنگی که متشکل از اعضای هر دو شرکت هستند در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند تا نوآوری ایجاد شده در روش‌های جدید را بر روی مشتریان واقعی امتحان کنند. نوآوری باز همچنین در مواقعی که افراد مختلف کنار هم قرار می‌گیرند تا فرصت‌ها را بررسی کنند نیز اتفاق می‌افتد؛ برای مثال در حوزه تکنولوژی، زمانی که افراد برای پیدا کردن بهترین راه برای بهره بردن از تکنولوژی جمع می‌شوند. در مرکز این بحث، نوآوری باز به بیرون از مرزهای شرکت شما می‌رود تا با تیم‌ها، افراد و سازمان‌های مختلف همکاری کند و به نوآوری بهتری دست پیدا کند.


بیشتر بخوانید: چرا به نوآوری باز نیاز داریم؟


چالش‌های نوآوری باز چیست؟

مفهوم نوآوری باز و استفاده از آن می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد؛ اما اکثر این چالش‌ها با بهبود وضعیت رابطه بین افراد حل می‌شوند. هر دو طرفِ نوآوری باید ذهنیت یکسانی در خصوص میزان ریسک داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها حاضرند ریسک کنند و مقدار زیادی از سرمایه‌شان را روی آینده سرمایه‌گذاری کنند، در حالی که بعضی دیگر مایل هستند ریسک کمتری را بپذیرند و مقدار سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. برای اینکه به جواب مشخصی در زمینه ریسک‌پذیری برسیم، راهی وجود ندارد و تنها چیزی که پیداست این است که به راحتی نمی‌توان این دو ذهنیت را در کنار یکدیگر قرار داد و از آن‌ها انتظار نوآوری‌ای موفق داشت. همچنین بین هر دو طرف باید اعتماد زیادی وجود داشته باشد؛ چرا که دائما اطلاعات در حال به اشتراک‌گذاری است. همچنین اهمیت زیادی دارد که هر دو طرف با اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود مشکی نداشته باشند. البته این موضوع با گذشت زمان و جا افتادن نوآوری باز ساده‌تر می‌شود.

نوآوری باز روش همکاری کسب و کارها و صنایع را تغییر داده است؛ به جای این که هر سازمان به تنهایی روی نوآوری و خلق چیزهای جدید کار کند، جریان به اشتراک‌گذاری اطلاعات سرعت گرفته است و امروزه همه با هم بر روی ساختن بهترین آینده ممکن کار می‌کنیم.

برای شروع استفاده از نوآوری باز، بر روی اینکه چطور می‌توانید از آن بیشترین بهره را ببرید تحقیق کنید و بعد با افرادی که فکر می‌کنید می‌توانند برای کار شما مفید باشند و به پیشرفت کمک کنند صحبت کنید. با تغییر تکنولوژی و آینده، داشتن نوآوری، قدرت همگام شدن با محیط و همکاری بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. نوآوری باز به سازمان‌ها ابزاری می‌دهد که آینده را رهبری کنند.