چالش نوآوری باز: پروژه «کیوسک‌های آینده»

653 بازیدها۰ نظر

استفاده از نوآوری باز همواره روشی برای ایجاد تغییرات در کسب و کارها برای رسیدن به اهداف خرد و کلان بوده است. کاهش هزینه توسعه و تحقیق، کاهش زمان توسعه و تحقیق و به دست آوردن مقدار زیادی ایده از این فرآیند مهم‌ترین فاکتورهایی است که یک کسب و کار می‌تواند به آن توجه کند و سازمان خود را به سمت نوآوری باز حرکت دهد.

یکی دیگر از مزایای نوآوری باز، بی‌مرز بودن آن است؛ البته نه به این معنا که در هرجایی می‌توان بدون هیچ مرزی از آن استفاده کرد بلکه در مقایسه با دیگر روش‌ها، نوآوری باز دامنه موضوعات بیشتری را پوشش می‌دهد و در هر موقعیتی می‌توان به فراخور شرایط آن موقعیت، از نوآوری باز استفاده کرد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به یکی از چالش‌های نوآوری باز که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.


بیشتر بخوانید: چرا به نوآوری باز نیاز داریم؟


داستان پیدایش پروژه «کیوسک‌های آینده»

در هر شهری، معمولا مکان‌هایی پیدا می‌شود که در آن روزنامه، سیگار، شکلات و خوراکی بفروشند. شرکت ولورا یکی از بزرگترین شرکت‌های تأمین کیسوک‌های خیابانی در سوئیس است. کیوسک‌هایی که در آن‌ها می‌توان علاوه بر مواد خوراکی و سیگار، مواد بهداشتی و مواد دارویی نیز پیدا کرد.  نام این کیوسک‌ها «کی کیوسک» (K Kiosk) است.

در بخشی از تحقیقات بازار این شرکت، نتایجی به دست آمد که بر اساس آن می‌شد فهمید که در چند سال آینده، بخشی از برنامه اقتصادی‌شان دچار شکست بزرگی خواهد شد. دلایلی که برای این نتیجه‌گیری وجود داشت سه مورد بود:

  • پایین آمدن علاقه مردم به رسانه‌های کاغذی و در ادامه آن کاهش شدید فروش روزنامه و مجله در کیوسک‌ها
  • افزایش محدودیت‌ها برای استعمال دخانیات در سوئیس که کاهش شدید فروش سیگار را در کیوسک‌ها به دنبال داشت
  • افزایش سطح بهداشت و درمان در سوئیس که باعث کاهش شدید فروش مواد دارویی و مواد بهداشتی در کیوسک‌های ولورا می‌شد

با وجود این موارد و نگرانی‌هایی که شرکت ولورا در خصوص آینده کسب و کار خود داشت، باید راهکاری برای حل کردن این چالش پیدا می‌کرد.

 

 

استفاده از نوآوری باز

بعد از بررسی‌ها و مذاکراتِ درون سازمانی، در نهایت شرکت ولورا تصمیم گرفت برای حل چالش از ایده‌های بیرونی استفاده کند. در همین راستا، پروژه «کیوسک‌های آینده» که یک پروژه چند فازی بود کلید خورد. هدف از ایجاد این پروژه دستیابی به ایده‌های دیگر افراد برای حل چالشی بود که پیش روی این کسب و کار قرار داشت.

در مرحله اول این پروژه فرخوان عمومی‌ای در صفحه فیسبوک و سایت این شرکت قرار گرفت. سوالی که در این فراخوان مطرح شده بود به این صورت بود:

«در آینده کیوسک‌ها تبدیل به مکان‌هایی می‌شوند که راه اتصال دنیای فیزیکی به دنیای مجازی است. چه ایده‌ها، محصولات و خدماتی در این خصوص به ذهن شما خطور می‌کند؟»

 

ایده‌‌ها

نتایج به دست آمده بعد از فراخوان شگفت‌انگیز بود. در طول 7 هفته، 626 ایده برای ولورا ارسال شد. البته این ایده‌ها تماما فوق‌العاده و کامل نبودند و مثل هر پروژه نوآوری باز دیگری، طرح‌های غیر عملیاتی و غیرممکن زیادی در آن‌ها به چشم می‌خورد.

متخصصینی که وظیفه بررسی این ایده‌ها را داشتند، به تمامی ایده‌ها امتیاز می‌دادند؛ این امتیاز بین 0 تا 5 قرار داشت. طرح‌هایی که امتیاز 4 یا 5 داشتند در بخش اصلی شرکت مورد بررسی قرار می‌گرفتند و طرح‌هایی که امتیاز 3 گرفته بودند به دیگر بخش‌های ولورا ارسال و بررسی می‌شدند.

نتایج پایانی بررسی‌ها به این صورت بود:

  • 422 ایده هیچ ارتباطی با ولورا و یا پروژه نداشت
  • 140 ایده به ولورا مرتبط بود ولی با پروژه ارتباطی نداشت
  • 64 ایده مشخصا در خصوص پروژه «کیوسک‌های آینده» بود

 

نتایج

از بین طرح‌های مرتبط، 4 ایده انتخاب شدند. این ایده‌ها با طرح‌های داخلی شرکت تلفیق شدند. و بعد از انجام تحقیقات و بررسی‌های مجدد، در نهایت و در زمان عملی کردن پروژه، تلفیقی از 7 ایده به کمک ولورا آمد تا بتواند کیوسک‌های جدید خود را طراحی کند. این ایده شامل این طرح‌ها بودند: ارائه بازی آنلاین گروهی، ارائه روزنامه رایگان در بعضی روزها و توییت کردن افراد بعد از هر خرید.

شرکت ولورا بعد از به پایان رسیدن این پروژه، به هدفی که می‌خواست رسید. فعالیت شرکت ولورا در این پروژه نکات خوب زیادی داشت: استفاده صحیح از کلمات در طرح مسئله، بیان روشن موضوع مورد سوال و زمان‌بندی صحیح در بررسی ایده‌های جدید. این نکات می‌توانند در هر پروژه‌ای به کار بیایند و در به دست آوردن ایده‌های درست