چرا به نوآوری باز نیاز داریم؟

991 بازیدها۰ نظر

 

سرعت تغییرات در شبکه‌ ارتباطات جهانی و تکنولوژی باعث شده است که دوره‌ی گذاری در نوآوری رخ دهد؛ احساس نیاز به نوع جدیدی از نوآوری در سازمان‌ها به وجود آمده و روش‌های سنتی دیگر پاسخگو مشکلات و چالش‌ها نیستند.در اینجا شرکت‌ها به سراغ نوع جدید از نوآوری یعنی نوآوری باز رفته‌اند. نوآوری باز در مقابل نوآوری بسته قرار می‌گیرد. روشی که بر اساس آن یک سازمان فرآیند نوآوری خود را به دست کارکنان داخلی و همکاران خارجی سپرده و از تمامی ایده‌ها استفاده می‌کند.


بیشتر بخوانید: نوآوری باز ، فرصتی برای متخصصین و پژوهشگران


با بررسی دقیق‌تر نوآوری باز، متوجه مزیت‌هایی می‌شویم که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

صرفه‌جویی در زمان: کاهش زمان پیش‌تولید تا عرضه محصول

با کوتاه شدن چرخه حیات محصولات و رقابتی‌تر شدن بازار، زمانی که برای پیشتولید تا عرضه محصول مطرح می‌شود بسیار حائز اهمیت قرار می‌گیرد. با استفاده از نوآوری باز و استفاده از ایده‌ای خارجی سازمان برای مراحل تولید تا عرضه، می‌شود این زمان را کاهش داد. همچنین می‌شود با محول کردن بخش‌هایی از مراحل کار به شرکت‌های همکار خارج از سازمان، در زمان صرفه‌جویی کرد.

مواردی که نیاز به دانش دقیق درباره مشتریان دارند هم می‌توانند به بیرون از سازمان سپرده شوند؛ چرا که فرآیند آزمون و خطا بسیار طولانی و زمان‌بر است. به همین دلیل می‌توان بر روی نیروی خارجی حساب ویژه باز کرد و از زمانی که ذخیره می‌شود به بهترین شکل استفاده کرد.

صرفه‌جویی در هزینه: کاهش هزینه پیش‌تولید تا عرضه محصول

در نگاهی به بازار جهانی و روند تغییر قیمت‌ها، تولیدکنندگان به شدت به دنبال کاهش هزینه نوآوری در تمامی مراحل از پیش‌تولید تا عرضه هستند. استفاده از نوآوری باز این قابلیت را به تولیدکنندگان می‌دهد. بر این همین اساس، نوآوری باز نه تنها می‌تواند زمان پیش‌تولید را کاهش دهد، بلکه می‌تواند هزینه آن را هم به مقدار قابل توجهی کم کند.

ضرورت صرفه‌جویی در هزینه‌ها زمانی بسیار مهم می‌شود که مصرف‌کنندگان درخواستی از تولیدکنندگان دارند که برای برطرف کردن آن نیاز به سرمایه‌گذاری در منابع خاصی وجود دارد؛ برای مثال تولید یک نمونه آزمایشی. تولید یک نمونه آزمایشی می‌تواند به شدت هزینه‌بر و گران باشد چرا که نیاز است چندین نمونه آزمایشی تولید شود تا مصرف‌کننده یکی از آن‌ها را بپذیرد. برای همین، واگذاری بخش‌هایی از این فرآیند به مصرف‌کننده که عموما ایده‌های خوب و کاملی دارد، یکی از بهترین راه‌های استفاده از نوآوری باز و صرفه‌جویی در هزینه است. همکاری بین تولیدکننده و مصرف‌کننده برای هر دو طرف سودآورد است. تولیدکننده در هزینه صرفه‌جویی می‌کند و مصرف‌کننده محصولی را استفاده می‌کند که مورد قبول خودش است.


بیشتر بخوانید: نوآوری باز ، نوآوری با کمترین هزینه و ریسک


مرحله نوظهوری: بهبود شرایط معرفی به بازار

یکی دیگر از اصلی‌ترین مزایای نوآوری باز، آسان‌تر کردن معرفی یک محصول جدید به بازار و مصرف‌کنندگان است. در تولید محصولات، به طور معمول درجه نوآوری بسیار پایین است؛ چرا که محصولات در مقادیر عظیم و زیاد تولید می‌شوند و قابلیت‌های جدیدی ندارند. اما در نوآوری باز و با تولید محصول نوآورانه که با همکاری مصرف‌کنندگان و همکاران خارجی نوآور انجام میگیرد، قابلیت‌ها و بازارهای جدیدی را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد.

بخش تولیدات ورزشی به بهترین شکل این موضوع را نشان می‌دهد. کایت و کایت‌سواری یکی از مواردی است که بعد از به وجود آمدن نیاز در مصرف‌کننده به وجود آمد. پریدن از جاهای بلندتر یک ایده و فکر بود اما در مراحل بعدی باعث به وجود آمدن یک محصول نوآورانه و جدید در بازار شد. اسکیت‌برد هم جزو محصولاتی است که با روش سنتی تحقیق و توسعه به وجود نیامده است و می‌توان از آن به عنوان یک محصول منطبق با نظر مصرف‌کننده یاد کرد.

اگر تولیدکننده رابطه‌ای قوی بین مصرف‌کننده خلاق و شرکت‌های همکار در زمینه نوآوری ایجاد کند، می‌تواند به نوآوری‌های خاص‌تر و بی‌رقیب‌تری دست پیدا کند.

کاهش ریسک: افزایش احتمال جا افتادن محصول در بازار

یکی از مهمترین پیش‌نیازهای تولید یک محصول، آگاهی داشتن از شرایط جا افتادن آن در بازار است. یک محصول زمانی به خوبی در بازار جا می‌افتد که بتواند نیازهای مصرف‌کننده را برطرف کند. حال برای رسیدن به این موضوع، باید در فرآیند نوآوری، مصرف‌کننده را هم دخیل کرد چرا که بعد از تولید آن محصول، احتمال جا افتادن آن در بازار به شدت بالاتر می‌رود.


بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان از مشتریان خود در توسعه محصول کمک گرفت؟


پیوند اطلاعاتی: پایگاهی گسترده از ایده و دانش

با استفاده از نوآوری باز، ایده‌های داخلی و خارجی بی‌شماری به دست می‌آید که با استفاده از هرکدام از آن‌ها می‌شود به سطوح بالاتری از مدیریت نوآوری رسید. حدود 100 پروژه تحقیق و توسعه نیاز است تا 12 ایده نوآورانه به بازار راه پیدا کند. پس دست پیدا کردن به تعداد بالاتری از پروژه‌های موفق نیازمند ایده‌های خیلی بیشتری خواهد بود.

«بهترین راه برای داشتن یک ایده خوب این است که ایده‌های  زیادی داشته باشیم.» 

در ادامه روند مرتبط کردن همکاران نوآوری خارج از سازمان و کارمندان داخلی در فرآیند نوآوری باز، جوامع اینترنتی نوآوری باز روز به روز مهم‌تر می‌شوند. خلاقیت جوامع اینترنتی در نوآوری باز به پیدا کردن ایده‌های جدید کمک می‌کند. همچنین از میان آن‌ها می‌توان برنامه‌های اقتصادی و ارتباطات موثر نیز به دست آورد. مدل‌های مختلفی از همکاری در این جوامع وجود دارد: از طراح ایده گرفته تا فردی که درباره محصول تحقیق می‌کند و حتی کسی که محصول را تولید می‌کند.

برای مثال شرکت تولیدکننده اتومبیل فیات، برای ادامه تولید یکی از مدل‌های خود به سراغ جوامع نوآور رفت و از طریق نوآوری باز سعی کرد ایده‌های مختلف را جمع‌آوری کند. در انتهای زمان ارسال طرح‌ها، 170000 طرح به شرکت رسید. این نشان‌دهنده این است که چه تعداد افراد مستعد و علاقه‌مند وجود دارند و چه مقدار ظرفیت پیشرفت در این حوزه وجود دارد.


بیشتر بخوانید: چطور می‌توان مدیریت نوآوری را در کسب و کار اجرا کرد؟


نوآوری و تغییر چشم‌انداز

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های نوآوری باز مرتبط کردن دانش تئوری و شیوه‌های عملی به یکدیگر است که چشم‌انداز جدیدی به افراد می‌دهد. راه‌حل‌هایی که قبلا به شکل عملی در یک سازمان استفاده شده‌اند و جواب مثبتی داشته‌اند به راحتی به سازمانی دیگر منتقل می‌شوند و در شکل جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. این یعنی استفاده و توسعه ایده‌ای که هیچکس درون سازمان شما به آن فکر نکرده بود.

نتیجه و جمع‌بندی: چرا به نوآوری باز نیاز داریم؟ 

نوآوری باز پاسخی به تغییرات بازار و نیاز مصرف‌کننده است. در عصر دیجیتال، فقط شرکت‌هایی در صف اول خواهند ایستاد که درهای خود را به سوی ایده‌ و دانش خارج از سازمان باز کنند و راه حل‌هایی ارزان‌تر و سریع‌تر برای مشکلات خود به دست آورند.