کسب و کارهای ایرانی چگونه جای خالی تحریم ها را پر میکنند؟

کسب و کارهای ایرانی چگونه جای خالی تحریم ها را پر میکنند؟

830 بازیدها۰ نظر

 

تحریم های شرکت های آمریکایی در دنیای کسب و کارهای ایرانی اتفاق تازه ای نیست و هرازچندگاهی اخباری مبنی بر غیر فعل شدن خدمات برای ایران از طرف شرکت های بزرگ شنیده میشود. تحریم های اپل استور تقریبا برای ایرانی ها عادی شده است. چندی پیش نیز گوگل سرویس رایگان گوگل آنالیتیکس خود را برای سایت های ایرانی بست. بر اساس گزارش تکسرا، نیمی از خدمات گوگل برای کسب و کارهای ایرانی غیرقابل دسترس می باشد. امکاناتی که باعث توسعه و رشد کسب وکارها میشود و در صورت در دسترس نبودن، شرکتها ناچارند به صورت صحیح و خطا عمل کرده و به این ترتیب هزینه ی توسعه شان به شدت بالا میرود. در برخی موارد مانند تحریم های اپل، اساسا تنها راه دسترسی به کاربران مسدود شده و شرکتها بازار بزرگی را از دست میدهند.

تحریم گوگل آنالیتیکس

راه چاره برای کسب و کارها چیست؟

معمولا کسب و کارهای ایرانی روش هایی برای دور زدن تحریم ها استفاده میکردند؛ ثبت از طریق کشوری غیر ایرانی و استفاده از کارت های پرداخت بین المللی روش هایی پر ریسک بوده که کسب وکارها ناچار بودند برای دور زدن تحریم ها، استفاده کنند. اما تجربه نشان داده، شرکت های بزرگ باهوشتر از آن هستند که متوجه چنین اتفاقی نشوند و حتی آنها نیز حسابشان بسته شده است. بنابراین باید به دنبال راهی دائم بود. یکی از این راه ها، استفاده از خدمات داخلی و همچنین برطرف کردن نیازهای اساسی است. به عنوان مثال درنظر بگیرید در حوزه ی بازی های موبایلی اگر شرکت های ارائه دهنده خدمات زیرساختی پلتفرم های بازی، ایران را تحریم کنند، تمام بازی سازهای ایرانی دچار مشکل شده و بازی آنها از کار خواهد افتاد. اما در صورت ایجاد پلتفرم ساخت بازی و تحلیل آن در داخل کشور نه تنها نیاز داخلی برطرف خواهد شد بلکه میتوان در بازار جهانی نیز به دنبال سهم بازار بود.

برطرف کردن نیاز کسب و کارهای ایرانی

آیا ایجاد زیرساخت های اینترنتی امکان پذیر است؟

در ابتدا ممکن است اینطور به نظر برسد که اگر غول های تکنولوژی مانند گوگل سرویسی را ارائه میدهد سایر شرکتها یا دانش ارائه آن را ندارند و یا توان رقابت با گوگل را در خود نمیبینند. اگر کمی به بازارهای دیجیتال و تکنولوژی نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد غول های تکنولوژی در بازار تنها نیستند و تعداد قابل توجهی رقیب کوچک و بزرگ دارند. به عنوان مثال در بازار تحلیل وب علاوه بر گوگل شرکت هایی مانند ادوبی ، woopra و mixpanel توانسته اند با خدمات مشابه و رایگان سهم بازار مناسبی را کسب کنند. بنابراین ایجاد زیرساخت های اینترنتی و به صورت کلی تکنولوژی چیز دور از ذهنی نیست و میتوان با به‌کار گیری نیروی متخصص و سرمایه گذاری مناسب، نیاز کسب و کارهای ایرانی را برطرف کرد.

داشبورد تحلیل بازی نمونه موفق برای برطرف کردن نیاز داخلی

با توجه به رشد بازار ساخت بازی در ایران و همچنین نیاز روزافزون بازی سازهای ایرانی برای توسعه و بهبود بازی هایشان، استارتاپ پرابلم با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به برگزاری مسابقه طراحی داشبورد تحلیلی بازی های ویدئویی نمود. (برای مشاهده مسابقه اینجا را کلیک کنید.) خروجی مهم این مسابقه، 7 داشبورد تحلیلی بازی می باشد که هر کدام از آنها میتواند با حمایت بخش های خصوصی و دولتی به رقیبی جدی برای محصولات خارجی تبدیل شده و در عین حال نیاز بازی سازهای داخلی را برطرف نماید. امیدواریم در سایر حوزه ها نیز بتوان با تکیه بر دانش داخلی زیرساخت های کسب و کارهای اینترنتی را ایجاد کرد و تهدید تحریم های خارجی را به فرصتی برای رشد کسب و کارهای داخلی تبدیل نمود.