اثر تحریم های گوگل آنالیتیس بر شرکت های فناوری

اثر تحریم های گوگل آنالیتیکس بر شرکت های فناوری

1257 بازیدها۰ نظر

شرکت های حوزه ی تکنولوژی و فناوری این روزها با مشکلات زیادی که خارج از کنترل آنهاست دست و پنجه نرم میکنند. تحریم های سرویس های جهانی مانند teamviewer و حذف برخی اپلیکیشن های ایرانی از app store توسط اپل از جمله مشکلاتی بوده است که کاربرانی ایرانی تا کنون با آن مواجه شده اند.  اما حالا تحریم جدیدی در حوزه فناوری از سوی گوگل اعمال شده است و آن، تحریم گوگل آنالیتیکس (google analytics) برای سایت های ایرانی است.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

به صورت کلی ابزارهای آنالیتیکس (analytics) نقش مهمی در بهینه سازی و افزایش کاربری محصولات و خدمات بر اساس نیاز و رفتار مشتری می باشند. سرویس گوگل آنالیتیکس در واقع یه سرویس گزارش دهی و ارزیابی سایت می باشد که آمارهای مختلفی در خصوص ترافیک وارد شده به سایت،اهمیت گوگل آنالیتیکس برای کسب و کارها منبع ترافیک و میزان اهمیت هر کدام به کاربران هر سایت می دهد. همچنین میتواند رفتار کاربران در داخل سایت را ارزیابی و مانیتور کرده و اطلاعات جغرافیایی مشتریان را ثبت و گزارش دهد.

مدیران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از این سرویس به منظور بررسی کاربری سایت ها و تحلیل چگونگی رفتار مشتری استفاده میکنند.(منبع) از این طریق میتوانند سایت را بر اساس نیاز کاربران بهینه کرده و به اهداف خود  از فروش محصول گرفته تا افزایش ترافیک سایت نزدیک شوند.

تحریم گوگل آنالیتیکس چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

همانطور که گفته شد، استفاده از ابزارهای آنالیتیکس یک راه کاملا ضروری برای رسیدن به حالت بهینه وبسایت ها است به طوری که کاربران و مشتریان سایت بتوانند به راحتی در صفحات مختلف رفته و مطالب، خدمات یا محصولات خود را به آسانی پیدا کنند. کسب و کارهای اینترنتی یا فناورانه برای ماندن در بازار و یا حفظ مزیت رقابتی خود ناچار به استفاده از ابزارهای آنالیتیکس برای بهبود خدمات خود هستند. متاسفانه با تحریم گوگل آنالیتیکس، کسب وکارهای ایرانی باید دنبال راه دیگری برای داشتن آمار سایت خود باشند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که سایر سرویس های آنالیتیکس وب نیز اکثرا در کشورهای آمریکا و اروپایی تهیه شده و احتمال تحریم شدن از طرف آنها وجود دارد.

حوزه های دیگر آنالیتیکس

آیا در زمین های دیگر نیز آنالیتیکس مهم است؟

تحلیل و ارزیابی که به اختصار آنالیتیکس (Analytics) گفته میشود جزو بسیار مهمی در کسب و کارهای فناوری و تکنولوژی می باشند. بهبود مستمر و افزایش کاربردپذیری برای مشتریان از جمه مهمترین دلایل استفاده از آنالیتیکس می باشد. این حوزه تنها به بررسی وبسایتها محدود نمیشود. از جمله دیگر بازارهایی که آنالیتیکس میتواند بسیار موثر باشد، صنعت تولید بازی موبایلی و کامپیوتری است. به تازگی شرکت های خارجی بسترهایی را برای ارزیابی و بهینه سازی بازی های موبایلی و کامپیوتری فراهم کردند که با استفاده از آن، تولیدکنندگان بازی ها میتوانند رفتار مشتریان و کاربران بازی های خود را بررسی کرده و به‌روز رسانی های بعدی را بر اساس سلایق و نیازهای مشتریان خود، ایجاد کنند. همچنین تولیدکنندگان میتوانند با داشتن اطلاعات مشتریان، از تبلیغات مناسب با سلایق آنها استفاده کرده و اثربخشی تبلیغات را افزایش دهند.

به تازگی استارتاپ پرابلم، مسابقه ای برگزار کرده تا متخصصین و برنامه نویسان، داشبوردی برای بازی های موبایلی ایجاد کرده و بر اساس معیارهای روز، با یکدیگر به رقابت بپردازند. هدف این مسابقه، تولید داشبوردی کاربردی است تا تولیدکنندگان بازی های موبایلی در داخل کشور بتوانند بازی های خود را برای کاربران داخلی و حتی خارجی بهینه کرده و در سطح داخلی و بین الملل در صنعت بازی رقابت کنند.