چالش نوآوری باز: کاهش مصرف آب در تولیدات نفتی

توسط مهر 16, 1397 فروردین 5ام, 1399 HTDS

بررسی کلی:

آب و مدیریت استفاده از آن همواره یکی از مهم‌ترین مسائل شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بوده است. کاهش منابع آبی و بالا رفتن هزینه تولید آب شیرین باعث به وجود آمدن نگرانی و دل‌مشغولی بین مدیران و کارکنان شده است. بخش صنعتی و تولیدی که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان آب هستند شروع به تحقیق درباره روش‌های کاهش مصرف آب کرده‌اند‌ندا. شرکت‌های نفتی GE و Statoil که در حوزه تولیدات نفت و گاز ساحلی فعالیت می‌کنند با انجام تحقیقات و بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که باید برای حل این مشکل و رفع نگرانی راهکاری پیدا کنند و در راستای کاهش مصرف آب فعالیت‌هایی داشته باشند. در ادامه به روندی که این شرکت‌ها طی کردند اشاره می‌کنیم:

طراحی مسابقه و هدف آن:

یکی از روش‌های رسیدن به راهکار و حل چالش، استفاده از نوآوری باز است؛ نوآوری باز در این مواقع می‌تواند بهترین روش برای پیدا کردن راه حل باشد. این دو شرکت هم به سراغ نوآوری باز رفتند و مسابقه‌ای طراحی کردند که هدف آن پیدا کردن راه حلی برای کاهش استفاده آب تازه در تولیدات نفتی و استفاده مجدد از آبی که مصرفی بود. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای این مسابقه این بود که این ایده‌ها و راهکارها حتما باید قابلیت عملیاتی شدن می‌داشتند. در نهایت این دو شرکت نروژی از ایده‌های برتر در تولیدات و پروژه‌های خود استفاده می‌کردند.

فراخوان، داوری و جایزه:

فراخوان این مسابقه بزرگ بین کسب و کارها، موسسات و اعضای عمومی پخش شد. جایزه این مسابقه 500 هزار دلار تعیین شده بود که شامل جایزه نقدی و کمک‌هزینه ساخت و تولید محصول می‌شد. بعد از برگزاری مسابقه، بیش از 100 ایده دریافت شد که از بین این تعداد 4 ایده که شامل این فاکتورها بودند انتخاب شدند: داشتن نوآوری، قابلیت عملی شدن و امکان‌پذیری عمومی. همچنین هرکدام از این برندگان مبلغ 25 هزار دلار به عنوان جایزه دریافت کردند.

داوران این مسابقه متشکل از افراد خبره و متخصصین این حوزه در دو شرکت بودند. کارن سوربر، چونلِی گو، اهیلان رامان و آنتونی دونگ بعد از به پایان رسیدن مسابقه و با بررسی‌های دقیق، 4 ایده برتر را انتخاب کردند.

بعد از اتمام مسابقه، ایده‌های برتر به تیم‌های تحقیق و توسعه این شرکت‌های نفتی راه پیدا کردند و با سرمایه‌گذرای‌های به نسبت بالا وارد فاز عملی شدند.

اهمیت همکاری و استفاده از نوآوری باز:

یافتن و عملی کردن راهکارهای نوآورانه و موثر هیچ‌وقت آسان نبوده است. به همین خاطر تلاش کردن برای رسیدن به آن به صورت فردی و به تنهایی تقریبا غیرممکن است. ایجاد همکاری و استفاده از ایده‌های بیرونی می‌تواند بهترین راهکار برای تحقق بخشیدن به اهداف باشد.

الیزابث بیرکلند، مدیر ارشد تکنولوژی شرکت Statoil می‌گوید: «ما باید با قدرت بیشتری به اختراع کردن و عملی کردن ایده‌های نو ادامه بدهیم. و در عین حال باید تلاش کنیم که ردپای کربنی خودمان را از روی طبیعت حذف کنیم. می‌دانیم که این کار سخت است. پس تلاش می‌کنیم تا با پذیرفتن ایده‌های بیرونی سازمان و همکاری با شرکت‌های دیگر، به سطحی دست پیدا کنیم که اهداف و برنامه‌هایمان تمام و کمال عملی کنیم.»