
یکی از جنبههایی که نوآوری باز را از دیگر روشهای مدیریت نوآوری متفاوت میکند، وجود شرکتهای واسطه نوآوری باز است.
اگر بخواهیم خیلی ساده واسطه نوآوری باز را تعریف کنیم لازم است به تعریف هنری چسبرو روجوع کنیم: «شرکتهایی که به سازمانها کمک میکنند تا جنبههای مختلف نوآوری باز را پیادهسازی کنند»
با مشاهده و بررسی میزان درگیر بودن واسطهها در موقعیتهای مختلف، میتوان ادعا کرد که امروزه این بازیگران حوزه نوآوری، نقش مهمی در استراتژی بسیاری از سازمانها دارند. در جایی که یک شرکت بخواهد ارتباط برقرار کند و درگیر شود ولی نیاز دارد تا مرزهای سازمانش نفوذناپذیر باقی بمانند، بازاری برای واسطهها به وجود میآید. واسطهها برای هر پروژه خدمات مختلفی ارائه میدهند که در مقاله زیر به آنها اشاره میکنیم.
ایجاد ارتباط بین کسب و کارها و جوامع فعال از طریق فضای مجازی
بسیاری واسطههای نوآوری باز بر روی جمعسپاری تمرکز کردهاند: یکی از پیشگامان این حوزه شرکت Innocentive است که به طور مشخص در زمینه یافتن راهکار و ایده در حوزههای دارویی و پزشکی فعالیت میکند. این شرکت سازمان را به محققین، متخصصین و یا هر کسی که بتواند در ارائه راهکارهای تحقیق و توسعه فعالیت کند وصل میکند. همچنین این شرکت در بخش دیگر کار خود، افراد و سازمانهایی که ایده قابل اجرا دارند را به سازمانهایی که میتوانند از آنها بهره ببرند متصل میکند. با افزایش بهرهوری در روابط بین سازمانها و افراد، این شرکتهای واسطه موفق شدهاند ارزش افزوده خوبی ایجاد کنند.
بیشتر بخوانید: نوآوری باز چیست؟
شناسایی متخصصین مناسب برای پاسخ دادن به یک مشکل
بعضی از شرکتهای واسطه نوآوری باز به طور تخصصی در زمینه شناسایی متخصصین فعالیت میکنند. این شرکتها به جای این که سوال سازمان را در اختیار دیگر افراد قرار دهند، با استفاده از روشهای مختلف بهترین متخصصین و جوامع متخصص را پیدا کرده و چالش سازمان را حل میکنند. برای مثال میتوان به شرکت ideXlab اشاره کرد که دانش و تخصص خوبی در زمینه یافتن متخصصین دارد. IdeXlab با استفاده از روش خود شرکتهایی که منابع محدودی دارند را قادر میسازد که به مهارتهای مورد نیازشان دست پیدا کنند.
ایجاد همکارهای جدید
بخشی از این شرکتهای واسطه نوآوری باز تمرکز خود را بر روی ایجاد پلتفرمهایی گذاشتهاند که با استفاده از آنها شرکتها و جوامع تحقیقاتی را به هم متصل کنند. این واسطهها باید تجهیزات، بودجه تحقیقاتی و یک تیم پشتیبانی برای هر پروژه آماده کنند. بسیاری از این شرکتها یک رویای مشخص دارند: تبدیل شدن به یک سیلیکون ولی جدید.
بیشتر بخوانید: نوآوری باز و مدلهای آن – آشنایی و کاربرد
پشتیبانی از تولید محصولات جدید
برای پرورش دادن خلاقیت در طراحی و معرفی محصولات جدید، یک برند و یا بستهبندی بسیاری از واسطهها تمرکز خود را بر روی بسیج کردن اصلیترین سهامداران یک سازمان یعنی مشتریان میگذارند. برای این مورد میتوان به شرکتهای Ideaconnection یا eyeka اشاره کرد؛ این شرکتها سازمانهای مختلف را قادر میسازند که با استفاده از فایلهای آنلاین، مشتریان را در جریان نوآوری خود قرار دهند. این خدمت برای بازسازی یک محصول، تولید یک ایده و یا طراحی یک محصول جدید استفاده میشود.
بدون در نظر گرفتن حوزه فعالیت، واسطههای نوآوری باز میتوانند مشکلات اساسی بسیاری از سازمانها و کسب و کارها را حل کنند. واسطه نوآوری باز میتواند با صرفهجویی در منابع و پیدا کردن فرصتها و راهحلها، مزیتهای رقابتی زیادی در اختیار سازمانها قرار دهد. به همین دلیل این نوع شرکتها در آینده به یکی از مهمترین همکاران سازمانها تبدیل خواهند شد.