
اصطلاح جمع سپاری را میتوانیم این طور تعریف کنیم: «فرآیند برون سپاری کردن یکی از عناصر کسب و کار خود و درخواست همکاری از افرادی که در کسب و کار شما حضور ندارند.». این فرآیند عموما از طریق مسیرهای آنلاین صورت میگیرد. در این مقاله به نقش جمع سپاری در رشد کسب و کار و راههایی که جمع سپاری میتواند به کارآفرینانی که میخواهند پیشرفت کنند کمک میکند، اشاره میشود.
نقش جمع سپاری در رشد کسب و کار
-
به دست آوردن ایده از طریق جمع سپاری
سادهترین راه جمع سپاری این است که از طریق پلتفرمهایی مثل Chaordix که به افراد زیادی دسترسی دارد و میتواند بین آنها فراخوان منتشر کند و جوامع آنلاینی نظیر ویکیپدیا، برای به دست آوردن ایده و یا دانش مورد نیازتان اقدام کنید.
-
جذب سرمایه از طریق جمع سپاری
پلتفرمهای جذب سرمایه جمعی (Crowdfunding) مثل کیک استارز این امکان را فراهم میکنند که از طریق جوامعی که با آنها ارتباط دارند سرمایه جذب شود. اگر این سرمایه در مدت زمان مشخص و به اندازه کافی جذب شود، افراد سرمایهگذار پاداش دریافت میکنند و یا در سود آن سرمایهگذاری سهیم میشوند.
بیشتر بخوانید: نوآوری باز و جمع سپاری؛ تفاوت چیست؟
-
ایجاد کسب و کارهای جدید از طریق جمع سپاری
بسیاری از شرکتهای بزرگ قدمهایی در راستای اجرای روشهای جمع سپاری برداشتهاند. این کار به آنها این امکان را میدهد که سریعتر رشد کنند و به مقیاس بزرگتری برسند. برای مثال P&G و گوگل برنامههایی برای ایجاد کسب و کارهایی جدید دارند. ایده این کسب و کارها عموما از طریق جمع سپاری به دست آمدهاند.
-
پیدا کردن همکاران جدید از طریق جمع سپاری
اگر به دنبال فرد یا شرکتی هستید که فکر میکنید به شما کمک میکند، از افرادی که میشناسید بپرسید یا از طریق شبکههای اجتماعی مثل لینکدین یا توییتر استفاده کنید تا بتوانید با آنها ارتباط بگیرید. به خاطر داشته باید تا جایی که میتوانید مشخص باشید و به روشنی چیزی را که میخواهید مطرح کنید.
بیشتر بخوانید: کدام صنایع بیشترین بهره را از جمع سپاری میبرند؟
-
پیدا کردن راهحلها از طریق جمع سپاری
راهحلها بیرون از سازمان شما هستند؛ فقط کافیست بدانید کجا باید دنبال آنها بگردید. برای مطرح کردن هر چه واضحتر و بهتر مشکل خود زمان بگذارید و میزان اهمیت آن را شرح دهید. در مرحله بعد از طریق پلتفرمهایی نظیر NineSigma ،InnoCentive و سامانه نوآوری باز پرابلم از قدرت جمع برای پیدا کردن جواب اقدام کنید.
-
سیاستگذاری از طریق جمع سپاری
دولتها و شرکتهای زیادی هستند که تلاش میکنند تا با گرفتن نظرات مستقیم از مردم تغییراتی در روشهای خود ایجاد کنند. این کار نه تنها به ایجاد سیاستهای بهتر منجر میشود بلکه دموکراسی را به بهترین شکل اجرا میکند.
بیشتر بخوانید: ۵ شرکتی که از جمع سپاری برای نوآوری استفاده میکنند
-
جمعآوری اطلاعات از طریق جمع سپاری
هر چیزی که به عدد تبدیل شود، قابل به اشتراکگذاری است. سازمانهایی که در زمینه اطلاعات (دیتا) فعالیت میکنند اعتقاد دارند «اطلاعات باید آزاد باشد». به اطلاعاتی که میتواند به شما کمک کند فکر کنید، آن را جست و جو کنید و از آن به بهترین شکل بهره ببرید.
-
جمعآوری نظرات از طریق جمع سپاری
تحقیقات بازار به روش سنتی تا حدی ناکارآمد و بیدقت است. بهترین راه برای به دست آوردن نظرات واقعی آن است که در فضایی آزاد و راحت به صحبتهای مردم گوش دهید.
استفاده از جمع سپاری نه تنها در رشد و پیشرفت سازمان موثر است، بلکه در دنیای امروز که ارتباطات نقش موثری دارد به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای رقابت در شمرده میشود.
-
بازاریابی از طریق جمع سپاری
شرکتهای هوشمند مثل لگو قبل از اینکه روی یک محصول سرمایهگذاری انجام دهند، از طریق مردم بازاری برای آن ایجاد میکنند. این شرکتها نیازهای مردم را پیدا میکنند و در خصوص تصمیم خود با آنها صحبت میکنند و نظرات آنها را اعمال میکنند. زمانی که محصول یا خدمت عرضه میشود، به سرعت مقدار زیادی از آن را میفروشند.
-
پیدا کردن افراد مستعد از طریق جمع سپاری
شرکتهای بزرگی مثل فیسبوک بعد از گذشت سالها متوجه شدهاند که بهترین راه برای پیدا کردن افراد مستعد جمع سپاری است. در این روش هر دو طرف میتوانند قابلیتها و ظرفیتهای خود را آزمایش کنند و این کار شانس پیداکردن فرد و شرکت مناسب را بالا میبرد.
امروزه کارآفرینان میتوانند با استفاده از جمع سپاری به افراد مستعد و باهوش و روشهایی که در بیرون از سازمان خودشان قرار دارد دست پیدا کنند. نه تنها نقش جمع سپاری در رشد کسب و کار بسیار اهمیت دارد، بلکه در دنیای امروز که ارتباطات نقش موثری دارد یکی از مهمترین فاکتورهای رقابت است.