
بر اساس گزارش PwC شرکت های نوآور نسبت به سایر رقبا، به طور متوسط 26% سود بیشتری تجربه میکنند. در برخی صنایع که وابسته به تکنولوژی میباشد نوآوری در محصولات و تکنولوژی لازمه ماندگاری در صنعت است. نوآوری باز که اولین بار توسط هنری چسبرو مطرح گردید راهی را پیشنهاد میکند که سازمانها بتوانند با صرف هزینه کمتر، بازدهی بیشتر در حل مسائل و مشکلات خود داشته باشند.
بیشتر بخوانید: نوآوری باز و مدلهای آن – آشنایی و کاربرد
نوآوری باز به صورت خلاصه عبارت است از حل مسائل داخل سازمان از طریق نیرو و دانش خارج از سازمان. این روش در شرکتهای بزرگ نتایج بسیار مثبتی داشته به نحوی که اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ و کوچک در حال استفاده از این مدل برای رسیدن به مقاصد خود هستند. در ادامه شیوه استفاده یکی از شرکتهای مطرح دنیا در استفاده از ایدههای مشتریان برای توسعه محصول شرح داده شده است.
بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک: نوآوری باز چیست؟
لگو (LEGO) یکی از شرکتهای موفق در توسعه محصولات بر اساس سلایق مشتریان است که معرفی آن و محصولاتش نیازی به توضیح ندارد. این شرکت در سال 2015 توانسته بیش 600 میلیون لگو بهفروش برساند که موفقیت بزرگی به حساب میآید. لگو این موفقیت را مدیون استفاده از نوآوری باز جهت توسعه محصولات میباشد. این شرکت از سال 2008 با استفاده از نوآوری باز محصولات خود را توسعه میدهد. مسابقه LEGO IDEAS از تمام دوست داران لگو دعوت میکند تا لگوی خودشان را به صورت آنلاین طراحی کنند. سپس این طرحها در پلتفرمی بررسی شده و مردم در مورد طرحهای مختلف نظر داده و حتی میتوانند پیش خرید نمایند. خروجی این پتلفرم تا کنون محصولات زیادی بوده که همگی جزو پرفروشترین محصولات لگو هستند.
در فایل case study زیر روش لگو برای استفاده از نظرات مشتریان در فرآیند توسعه محصول شرح داده شده است.