
به ازای هر کمپین جمع سپاری موفق، تعداد زیادی کمپین ناموفق وجود دارد. اما چرا بعضی از کمپینها موفق میشوند و بعضی دیگر شکست میخورند؟ دلایل شکست جمع سپاری چیست؟ دلیل این اتفاق میتواند انتخاب نادرست پلتفرم جمع سپاری باشد و نه ایده کمپین.
پلتفرمهای جمعسپاری امروزه بسیار رایج هستند. بازاریابان، متخصصین تجربه مشتری و توسعهدهندگان محصولی که به تازگی با پلتفرمهای نوآوری جمعی آشنا شدهاند، به راحتی ممکن است سردرگم شوند و به سراغ سادهترین راه برای اطلاع دادن کمپین به افراد مختلف بروند. این کار میتواند کمپین را با شکست روبرو کند.
بدون ابزار و نقشه استراتژیک مناسب، دلایل زیادی برای شکست خوردن کمپین جمعسپاری شما وجود دارد. در این مطلب به 4 دلیل رایجی که باعث شکست یک کمپین میشود اشاره میکنیم.
بیشتر بخوانید: ۱۰ راهی که جمع سپاری به رشد کسب و کار شما کمک میکند
دلایل شکست در جمع سپاری چیست؟
-
استفاده نکردن از یک پلتفرم جمعسپاری واقعی
در حوزه جمعسپاری، سادهترین راه همیشه بهترین راه نیست. استفاده از روش «من کمپین را راهاندازی میکنم و افراد خودشان جمع میشوند و ایده ارسال میکنند» در اکثر مواقع کارساز نیست و یا درخواست این که راهحلهای خودتان را از طریق یک فرم آنلاین برای ما ارسال کنید کافی نیست؛ حتی این کار میتواند میزان مشارکت را کاهش دهد. یک فرم آنلاین فرد را برای مشارکت تشویق نمیکند و هیچ حسی که شبیه به مشارکت در تولید و یا حل کردن یک مسئله باشد را منتقل نمیکند. استفاده از این روش همچنین ایدههای با کیفیت و در تعداد بالا را جذب نمیکند.
استفاده از یک پلتفرم جمعسپاری به شما کمک میکند تا مناسبترین مشارکتکنندگان را جذب کنید و کمپینتان را به بهترین شکل اجرا کنید.
-
عدم وجود آیندهنگری مناسب
زمانی که ایدهها را از افراد به دست بیاورید چه میکنید؟
یک پلتفرم جمعسپاری خوب باید به برند در دنبال کردن یک مسیر مشخص از به دست آوردن ایده تا بهبود و عملی کردن آن کمک کند. فرآیند جمعسپاری نباید در مرحله ارسال ایده متوقف شود؛ خلاقیت نیز در آن مرحله به پایان نمیرسد. زمانی که این فرآیند به درستی انجام شود، جامعهای که برای درگیر شدن در این چالش نوآورانه انتخاب میشوند، از افرادی با انگیزه بالا و خلاقیت مناسب تشکیل میشود.
پلتفرم جمعسپاری میتواند با مشخص کردن هدف و آیندهنگری مناسب، به شما در راه رسیدن به عمل کمک کند.
بیشتر بخوانید: کدام صنایع بیشترین بهره را از جمع سپاری میبرند؟
-
طراحی نادرست فرآیند جمعسپاری
جمعسپاری به معنای کنار هم جمع کردن تعداد خیلی زیادی ایده نیست بلکه به معنای جذب ایدههای مرتبط و خلاقانه است. یک پلتفرم جمعسپاری خوب قبل از قبول کردن ایده، آن را بررسی میکند تا از مرتبط بودن ایده اطمینان خاطر به دست بیاورد.
پلتفرمهای جمعسپاری باید با ارائه ابزارهای مناسب، فرآیند جمعسپاری را به سمتی هدایت کنند که ایدههای با کیفیت و مناسب برای کمپین ارسال شوند. تعداد زیاد ایدهها میتواند باعث پیچیده شدن فرآیند شود و همچنین کمیته داوری طرحها را نیز سردرگم کند.
طراحی صحیح یک فرآیند جمعسپاری میتواند از هدر رفتن وقت جلوگیری کند. همچنین این کار باعث میشود کیفیت طرحها و ایدههایی که به دست کمیته داوران میرسد بالاتر برود.
-
نبود انگیزه مشارکت
پلتفرمهای جمعسپاری موثر نه تنها افراد را برای ارسال ایده و طرح تشویق میکنند بلکه آنها را به همکاری کردن و دادن نظرات اضافی (بعد از اینکه طراحشان را ارسال کردند) نیز تشویق میکنند. اگر کسی یک طرح برای سازمان شما ارسال کند یا به یکی دیگر از طرحهای ارسال شده علاقه نشان دهد به این معنا است که تا حد زیادی در سازمان شما سرمایهگذاری (مادی یا معنوی) کرده است. این علاقه و شور باید با استفاده از پاداشهای مختلف تشویق شود.
برای مثال یک سیستم امتیازی میتواند اعضا را برای پیش رفتن در فرآیند ایدهیابی تشویق کند. پاداشهای برند مانند تخفیف خرید محصولات، محصولات تبلیغاتی رایگان و فرصت برخورد رو در رو با افراد تأثیرگذار برند و رهبران برند میتواند مشوق خوبی برای ارسال طرح باشد و به مشارکتکنندگان اثبات کند که این کمپین جمعسپاری ارزشمند است.
یک پلتفرم جمعسپاری میتواند با ارائه پاداشهای مناسب، در افراد مختلف انگیزه مشارکت ایجاد کند.