
مقدمه
با بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات و سادهتر شدن به اشتراکگذاری دانش، میزان اطلاعات عمومی مردم از برندها و محصولاتشان افزایش یافته است. همین امر موجب شده است تا رقابت سخت و دشوار شود و شرکتها برای ماندن در بازار با استفاده از خلاقیت و برنامهریزی تمام توان خود را به کار بگیرند. یکی از بهترین راههای افزایش دانش و آگاهی در مورد یک برند در جامعه، اجرای «کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی» است.
مسابقه «طراحی کمپین بازاریابی» با استفاده از نوآوری باز در سال 1397 با هدف ایجاد کمپینهای بازاریابی خلاقانه طراحی شده است.
برگزارکننده
مسابقه «طراحی کمپین بازاریابی» در قالب یک چالش نوآوری باز برگزار شده است. پلتفرم نوآوری باز پرابلم به عنوان مجری این مسابقه دو فاز طراحی و اجرای مسابقه را به عهده داشته است؛ طراحی مراحل مسابقه به نحوی که در نهایت به دستیابی به راهکارهای مطلوب منجر شود، تقسیم و مشخص کردن جوایز به نحوی که در شرکتکنندگان انگیزه کافی برای شرکت در مسابقه ایجاد شود و همچنین برنامهریزی برای پخش فراخوان و جذب شرکتکننده جزو فاز طراحی بودهاند. در فاز اجرا نیز پلتفرم نوآوری باز پرابلم وظیفه پخش فراخوان، برگزاری رویدادهای مختلف مسابقه و در نهایت پرداخت جوایز، دستهبندی کردن طرحها و جمعبندی را نیز به عهده داشته است.
سفارشدهنده
سفارشدهنده این مسابقه شرکت نفت پارس بوده است. این شرکت با سابقه بیش از 60 سال تولید روغن موتور و روانکننده در سطح کشور، در سال 1337 افتتاح شده است. نفت پارس جزو بهترین شرکتهای حوزه تولیدات روغن موتور و روانکننده محسوب میشود. نوآوری باز به عنوان یکی از روشهای کسب و کاری بهروز، فرصت ورود به عرصههای جدید را برای سازمانها مختلف فراهم میکند. شرکت نفت پارس نیز با استفاده از این فرصت و روی آوردن به نوآوری باز، با هدف باز کردن دربهای سازمان خود به روی جریان نوآوری و خلاقیت خارجی، مسابقه «طراحی کمپین بازاریابی» را سفارش داده است.
هدف مسابقه
کمپینهای بازاریابی نقشی اساسی در تبلیغ و معرفی محصولات جدید در جامعه بازی میکنند. کارآیی این کمپینها به میزان خلاقیت و نوآوری که در آن به کار رفته و همچنین برنامهریزی که برای اجرای آن در نظر گرفته شده است بستگی دارد.
در همین راستا مسابقه «طراحی کمپین بازاریابی» با هدف دستیابی به کمپینهای بازاریابی خلاقانه و کارآمد و روشها بازاریابی به روزتر برای محصولات شرکت نفت پارس و همچنین یافتن نیروی کار جوان و مستعد طراحی شده است.
برای آشنایی بیشتر و مطالعه گزارشات به صفحه مسابقه طراحی کمپین بازاریابی مراجعه کنید.

روند مسابقه، طرحها و جوایز
در مجموع شرکت کنندگان در این مسابقه از 16 استان مختلف بودند. در مرحله اول مسابقه 53 طرح قابل قبول ارسال شدند و بعد از برگزاری جلسات داوری، 12 طرح به مرحله دوم مسابقه (مرحله پایانی) راه پیدا کردند. بعد از پایان مرحله اول، یک کمپ منتورینگ یک روزه در راستای تکمیل اطلاعات تیمها و آشناتر شدن با فضای مسابقه برگزار شد.
مرحله پایانی مسابقه در قالب یک رویداد با حضور داوران، شرکتکنندگان و مدیران شرکت نفت پارس برگزار گردید. در این رویداد 11 تیم از بین تیمهای راهیافته به مرحله نهایی طرحهای خود را ارائه دادند و در نهایت 3 تیم به عنوان تیمهای برگزیده انتخاب شدند.
جوایز این مسابقه 25 میلیون تومان برای تیم برتر، 15 میلیون تومان برای تیم دوم و 10 میلیون تومان برای تیم سوم بوده است. همچنین شرکت نفت پارس در مراسمی از باقی تیمهای راهیافته به مرحله نهایی با هدایایی نقدی تقدیر کرد.
خروجی مسابقه
- حل چالش موجود در طراحی و اجرای کمپینهای بازاریابی خلاقانه و کارآمد در شرکت نفت پارس
- ارائه 12 راهکار جدید در حوزه بازاریابی و فروش محصول و عملی شدن سه طرح برتر در این شرکت
- فراهم شدن امکان جذب و استخدام شرکتکنندگان این مسابقه از طرف شرکت نفت پارس
- آشنایی شرکت نفت پارس با جامعه متخصص و نوآور حوزه بازاریابی، برندینگ و فروش
مشاهده مستندات برگزاری مسابقه: کانال آپارات پلتفرم نوآوری باز پرابلم
گالری تصاویر مسابقه طراحی کمپین بازاریابی