
وقتی جمله «کار تیمی رویاها را به حقیقت تبدیل میکند» به گوشمان میخورد احتمالا تصویر یک تیم فوتبال یا یک سازمان که در آن مجموعهای از کارمندان در کنار هم کار میکنند در ذهنمان نقش میبندد.اما امروزه همکاری و کار تیمی میتواند بسیار فراتر از مرزهای سنتی خود رود. جمع سپاری یکی از رایجترین و محبوبترین استراتژیها برای رسیدن به محصول بهتر و راه حلهای کارآمدتر است.
ایدههایی که از جمع سپاری به دست میآیند و حرکاتی که بعد از این ایدهها اعمال میشوند برای بعضی صنایع بسیار مهم و کلیدی است. در این مقاله سعی میکنیم به صنایعی که بیشترین بهره را از جمع سپاری میبرند اشاره کنیم.
بازاریابی و روابط عمومی
بازاریابی و روابط عمومی میتوانند از جمع سپاری بهره بسیار خوبی ببرند. این زمینهها به دلیل اینکه با تفکرات افراد سر و کار دارند و قرار است بر روی تصمیمگیری آنها تأثیر بگذارند، نیاز است با روشهای بهخصوصی اجرا شوند؛ این روشها باید به طور کامل مشخص باشند و هدفگذاری دقیقی برای آنها مشخص شده باشد.
تیمهای بازاریابی برای پیدا کردن بهترین روش باید تحقیقات وسیعی انجام دهند تا جامعه مخاطب و هدف مناسب را پیدا کنند. جمع سپاری در بسیاری از این روشهای تحقیقاتی کاربرد دارد. آژانسهای بازاریابی با جمع آوری نظرات مصرفکنندگان میتوانند برنامهریزی بهتری انجام دهند و پیام مناسبتری را برای مخاطب ارسال کنند.
جمع سپاری همچنین برای محتوایی که تیمهای روابط عمومی و بازاریابی منتشر میکنند نیز ضروری است. هر زمانی که کسی پستی درباره محصول یا خدمات در شبکههای اجتماعی منتشر میکند، تیمهای بازارایابی و روباط عمومی میتوانند آن را ارزیابی و دستهبندی کنند. محتواهای جمعی (محتواهایی که از افراد بیرونی سازمان به دست میآیند) که به آن اشاره شد میتواند یکی از روشهای استفاده از جمع سپاری باشد. بازنشر این محتواها یکی از بهترین راهها برای تشکر کردن از مشتری وفاداری است که از محصول یا خدمات پشتیبانی میکند و به بهبود شرایط رابطه بین کسب و کار و مشتری کمک میکند. همچنین این روش اجازه میدهد بدون این که زمانی برای تولید محتوا صرف شود، یک محتوای خوب به دست آید.
توصیهنامهها و نظرات جمعی از اهمیت به خصوصی برخوردار هستند. نظرات و باقی فرمتهایی که از محصول حمایت میکنند میتواند به شدت تأثیرگذار باشد. از آن جایی که نظرات و محتواهای جمع سپاری شده (از تفکر جمعی به دست آمده) از افرادی فارغ از افراد سازمان به دست میآیند به شدت قابل اعتماد هستند.
نرم افزار
شرکتهای نرمافزار با سرعت بسیار زیادی برنامهها و اپلیکیشنهای خود را تغییر میدهند. این شرکتها مرتبا بهروزرسانیهای مختلفی را برای از بین بردن مشکلات، بهبود عملکرد و افزایش امنیت منتشر میکنند. بسیاری از این بهبود بخشیدنها بدون جمع سپاری عملی نمیشوند.
مطمئنا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که با خرابی یک برنامه مواجه شده باشید و بعد از آن برنامه از شما بخواهد مشکل را گزارش کنید. این قابلیت به نوعی جمع سپاری محسوب میشود چرا که به تیم توسعه و پشتیبانی مشکلات جدید را گزارش میدهد. این قابلیت به تیم کمک میکند تا هر چه سریعتر مشکلات برنامه را حل کنند.
بسیاری از برنامهها نیز وجود دارند که به طور کامل آماده جمع سپاری هستند. این برنامهها به برنامههای «متن باز» معروف هستند. افراد میتوانند با همکاری یکدیگر قابلیت جدید و امکانات بهتر را به آن اضافه کنند. هر فردی که دانش برنامهنویسی دارد میتواند در این فرآیند مشارکت کند.
بیشتر بخوانید: 5 شرکتی که از جمع سپاری برای نوآوری استفاده میکنند
مد و زیبایی
برای صنعت مد و زیبایی، جمعسپاری بهترین راه برای بهروز ماندن است. با استفاده جمع سپاری شرکتهای این صنعت میتوانند نظرات و خواستههای مردم را دنبال کنند و بهترینهای آنها را برای تولید انتخاب کنند و یا حتی خودشان جریان جدیدی را ایجاد کنند. بسیاری از لوازم آرایشی و یا لباسهای جدید میتوانند ریشههایی در جمع سپاری داشته باشند.
اسباب بازی
ورشکستگیهای اخیر چند شرکت تولید اسباببازی نشان میدهد این صنعت چقدر بیثبات و شکننده شده است. در سالهای اخیر، با ظهور تبلتها و تلفنهای هوشمند و بالا رفتن میزان محبوبت آنها در بین نسلهای جوان، میزان رقابت در این صنعت بسیار بالا رفته است. جمع سپاری میتواند به شرکتهای تولید اسباببازی در پیدا کردن بهترین ایدهها کمک کند.
بهترین مثال برای جمع سپاری در صنعت اسباب بازی، پروژه موفق شرکت Lego است. پروژه این شرکت که سالها قبل به راه افتاد این اجازه را به تمامی مخاطبین میداد که از سرتاسر جهان ایدههای خود را ارسال کنند.
بیشتر بخوانید: بررسی پروژه جمع سپاری شرکت Lego
خودرو و سفر
برای شرکتهایی که در زمینه سفر فعالیت دارند، راحتی یک فاکتور بسیار با اهمیت است. و این دقیقا نقطهای است که ایدههایی که از طریق روش ذکر شده به دست میآیند میتواند وارد جریان شود.
با افزایش سرعت رشد تکنولوژی در صنعت خودرو و تولیدات جدید خودرو در سرتاسر جهان، تولیدکنندگان با استفاده از نظرات مشتریان قابلیتهای جدیدی را برای محصولات خود ایجاد میکنند. برای مثال صحبت کردن با تلفن در حین رانندگی و پخش شدن صدا از بلندگوها جزو ایدههایی بوده است که از طریق جمع سپاری به دست آمدهاند.
خطوط هوایی و باقی سرویسهای مسافرتی نیز میخواهند مشتریان خود را راضی و خوشحال نگه دارند. برای مثال خط هوایی American Airlines برنامه وفاداری مشتری خود را از طریق یک کمپین جمع سپاری اجرا کرد.
تیمهای ورزشی
بیش از هر سازمان دیگری، تیمهای ورزشی نیاز دارند که با طرفداران خود در تماس باشند.
در این زمینه راههای زیادی برای استفاده از جمع سپاری وجود دارد. برای مثال نظرسنجی در خصوص خرید بازیکن جدید یا زمان اخراج مربی. ولی این روشها و موضوعات چیزهایی نیستند که رابطه با طرفدار را تقویت کند. برای توضیح روش جمع سپاری بهتر به نمونهای که واقعا اتفاق افتاده اشاره میکنیم. تیم Tampa Bay Rays که یک تیم بیسبال است قصد ساخت یک ورزشگاه جدید داشت. در فرآیند طراحی این ورزشگاه، باشگاه یک وبسایت راهاندازی کرد که هرکسی میتوانست از طریق آن قابلیت و ویژگی مورد نظر خود را اعلام و موقعیت مکانی آن برای استفاده در ورشگاه را نیز به اطلاع تیم طراحی میرساند.
باشگاههای دیگر برای طراحی لباس و یا لوگو نیز از جمع سپاری استفاده میکنند.
غذا و نوشیدنی
بعضی از شرکتهای تولیدکننده مواد خوردنی ایدههای خود را از طریق جمع سپاری به دست میآورند و بعد آنها را مجددا با استفاده از نظر مردم دستهبندی میکنند. شرکت Lay’s با استفاده از همین روش موفق شد یک طعم جدید برای چیپسهای خود به دست آورد. با به دست آوردن ایدهها از تفکر مردم و بعد با به رأیگیری گذاشتن آن ایدهها مطمئن شد که محصولی تولید میکند که اکثریت مردم از آن لذت خواهند برد.
در بخش رستورانها نیز نظرات مشتریان میتواند کمک بسیار خوبی در زمینه بهبود کیفیت غذاها و تنوع آیتمهای منو داشته باشد.
بیشتر بخوانید: چالش نوآوری باز: طراحی جدید شکلات کیتکت
محصولات تند مصرف
لیست بالا به نمونههای مشخصی اشاره میکند. ولی حقیقت این است که هر صنعت و کسب و کاری میتواند از جمع سپاری بهره ببرد. مهمترین نکته این است: برطرف کردن یک نیاز. در نهایت هر شرکتی که بتواند بهتر نیاز مصرفکننده را برطرف کند، پیشرفت بیشتری میکند و به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد.
جمع سپاری یکی از بهترین روشها برای تولید محصولاتی است که دقیقا مطابق میل و نیاز مشتری طراحی و تولید شده باشد.